9.9.2017

Ihanat arjen rutiinit

Kymmenen tunnin yöunet tekevät ihmeitä. Aamulla sängystä nousee hyvin yön aikana palautunut kroppa ja jo ajatus siitä, että aamulla ei ole kiire mihinkään, tuntuu todelliselta luksukselta. Kun keväällä tajusin, että kesästä tulee kiireinen ja loman mahdollisuus on aika lähellä nollaa, päätin, että tällä kertaa en anna kiireen mennä yöuniin, enkä pura kiirettä yöunien kustannuksella, vaan pyrin menemään nukkumaan mahdollisimman aikaisin.

Tämä päätös antaa itselleen vähintään 7 tunnin yöunet oli ehkä se olennaisin syy siihen, miksi koko kesä meni yllättävän hyvillä sykkeillä. Kroppa ehti palautua yön aikana ja vaikka ajoittaista väsymystä tietenkin tuli, oli se kuitattu taas yksillä kunnon yöunilla. Karu fakta ainakin omalla kohdallani on se, että iän lisääntyessä ei voi ottaa enää unesta velkaa samalla tavalla kuin nuorempana.

Kun tekee paljon, täytyy myös levätä paljon. Hyvin yksinkertainen kaava, joka kiireen keskellä tuntuu unohtuvan helposti.

Eilisessä kirjoituksessani mainitsin niistä ihanista arjen rutiineista ja siitä, kuinka mukavaa on kirjoittaa kalenteriin ylös tietyille päiville tiettyjä juttuja. Näistä yksi parhaista on ehdottomasti perjantaitreenit ystävän kanssa. Olemme aloittaneet nämä yhteistreenit jo jokunen vuosi sitten, pitäen välillä taukoa ja taas jatkaneet.

Näihin treeneihin on mahtunut saliharjoittelua, nyrkkeilyä, porrasjuoksua ja sprinttejä. Ja kaikkea muuta. Outi jaksaa vieläkin muistaa vuosien takaisen askelkyykkyhaasteen, josta lihakset huusivat hoosiannaa varmaan viikon. Pitänee varmaan ottaa taas joskus uusiksi ;)

Tämä syksy ollaan startattu saliharjoittelun merkeissä ja vaikka mieli tekisi tehdä kaikkea mahdollista, olen pitänyt treenit aika keep it simple-tasolla. Esimerkiksi jalkoihin kohdistuvissa treeneissä hyvä treeni syntyy ensin lämmittelyistä kepin kanssa, sitten peruskyykkyjä, maastavetoa, askelkyykkyjä ja jonkun tasapainoa vaativan jalkaliikkeen, kuten suorin jaloin maastavedon yhdellä jalalla tangon tai kahvakuulan kanssa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti