Puuroa!

Tiedättekö, kun on niitä ihmisiä, jotka syövät puuron joka aamu? Ne puuroihmiset. Ja sitten on ne, jotka syövät jotain muuta. Vaikka kaksi leipää tai smoothien. Kuten minä. Ei minulla ole mitään puuroa vastaan, mutta en vain ole saanut istutettua sitä omiin aamurutiineihin. En vain ole niitä puuroihmisiä.

Näin tarkemmin jos ajattelee, niin puurohan on mitä helpoin ja yksinkertaisin aamupala. Tai välipala. Tai iltapala. Ja olenhan minä kokeillut erilaisia puuroja aamupalaksi; olen tehnyt tuorepuuroa, kaurapuuroa banaanilla ja myslillä, riisipuuroa, sekoittanut keskenään puuroa ja jugurttia. Kaikki hyviä vaihtoehtoja, mutta eivät vain ole tulleet jäädäkseen aamuihini. Harmi sinänsä, koska ei se minun kaksi leipääkään ole mikään kummoinen makuelämys. Vain sellainen totuttu tapa.

Puuro taipuu myös helpoksi retkievääksi, kun hiutaleet eivät paljon paina. Tämä tuli taas todettua edellisellä vaelluksellakin, jonne olin tehnyt meidän porukalle simppelin aamupalapuurosekoituksen. Palailen sen ohjeeseen myöhemmin.



Näistä syistä olin sitäkin iloisempi, kun Atena Kustannus lähetti minulle Tuulia Järvisen ja Tiina Strandbergin kirjan Puuron uusi aika. Kirjan, joka on täynnä erilaisia ohjeita puurolle. Ja ne kuvat... Vähemmästäkin saa tällaisen ei niin puuroihmisen innostumaan vaikka mistä. Kirja on jaoteltu eri osioihin, kuten lämpimiin puuroihin, tuorepuuroihin, pikapuuroihin ja lisäksi lopussa on vielä ohjeita vanukkaille ja jogurteille, joissa niissäkin on monessa käytetty puurohiutaleita.

Selailin kirjaa ja mietin, mistä aloittaisin kokeilut. Sen verran tuttua reseptiikka on itsellenikin, että pystyn näkemään jo raaka-aineista, että lopputulos on varmasti hyvä. Ja kirjaa lueskellessani en vain osannut päättää, mistä aloittaisin. Vaihtoehtoja hyviin puuroihin oli niin paljon. Niinpä avasin ohjeen numero yksi ja valmistin itselleni ja ystävälleni omenaisen riisipuuron.

Ohje oli simppeli ja nopea toteuttaa. Ja makukin niin hyvä, että voisin kuvitella tekeväni tätä itselleni aamupalaksi sen iänikuisen leivän sijaan. Samalla päätin, että jätän kirjan keittiönpöydälle sillä ajatuksella, että toteutan kirjasta järjestyksessä puuroja ohje kerrallaan. Seuraavaksi olisi vuorossa salted caramel & popcorn-puuro. Kuulostaa villiltä ja juuri sen vuoksi kokeilemisen arvoiselta. Lisäksi toivon, että näistä ohjeista saisin hyviä vinkkejä myös retkieväiksi. Ainakin kookospuuro kuulostaa oikein mukavalta vaihtoehdolta perinteiselle kaurapuurolle.

Ehkä minustakin tulee puuroihminen. Toivon niin :)



Kommentit