Mieli kohti metsää


Luonto-ohjaajaopintoja alkaa olla takana jo puolisen vuotta ja olen tykännyt opiskelusta ihan kympillä. Aikuisopiskelijana olen pystynyt yhdistämään työn ja koulun hyvin yhteen. Olenkin sanonut, että tämä opiskelu on minulle kuin uusi harrastus. Opiskelujen myötä olen saanut tehdä mielenkiintoisia projekteja, tutustunut uusiin ihmisiin ja oppinut jos ja vaikka mitä uutta.

Opiskelut aloittaessani olin ajatellut, että tulevaisuudessa haluan yhdistää nykyisen työni Personal Trainerina ja ulkona liikkumisen/treenaamisen yhteen niin, että se palvelisi sekä henkistä että fyysistä puolta. Opinnoissani kuulin Sirpa Arvosen kehittämästä Metsämieli-menetelmästä ja marssinkin siltä istumalta kirjastoon lainaamaan kyseiset kirjat. Ja näistähän löytyi tiivistettynä osa siitä, mitä olinkin jo miettinyt.

 Luonto tuottaa monenlaisia hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia. Tutkimusten mukaan jo 10 minuutin luonto-oleilu laskee sykettä, hengitystiheyttä, verenpainetta ja vähentää stressihormoneita. Luonto tuottaa rauhoittumisen ja rentoutumisen kokemuksen. Yli kahden tunnin luonnossa oleilun jälkeen elimistön immuunipuolustusjärjestelmä vahvistuu. Yli 5 tuntia kuukaudessa luonnosta nauttivilla on huomattu myös mielialan kohentumista ja positiivisten tunteiden lisääntymistä.  
Metsämieli- menetelmä kannustaa yhdistämään metsässä oleiluun tai liikkumiseen rentoutus-, virkistys- ja mielentaitoharjoituksia. Metsämieli- askeleet johdattelevat metsään säännöllisinä hyvinvointitapoina ja tavoitteellisina voimavaraharjoituksina eri elämänvaiheissa.


Metsässä ja luonnossa liikkuminen jo itsessään on todella rentouttavaa, mutta kun siihen lisää vielä muutakin aktiviteettia niin fyysiseen treeniin kuin rauhoittumiseen, saadaan hyvinkin toimiva kokonaisuus. Metsämieli-kirjoista löytyy näihin hyviä ja yksinkertaisia harjoituksia, joita jokainen voi halutessaan käyttää luonnossa liikkuessaan. Tällaiset lempeät harjoitteet sopivat jokaiselle mm.  vastapainoksi rankemmalle liikunnalle, palautumiseen, mielen tyhjentämiseen.

Suosittelen seuraavalla kirjastoreissulla lainamaan kirjat, jos harrastat luonnossa liikkumista ja voisit kuvitella kävelyreissuilla tekeväsi myös pieniä harjoituksia.

Nyt kun on käsitelty henkinen ja fyysinen hyvinvointi, niin jaetaanpa vielä kuvissa näkyvän smoothien ohje. Vihersmoothieeseen ei tarvitse aina lisätä salaatteja tai vihanneksi, vaan viherjauhekin ajaa vihreistä kasviksista saatavan hyödyn.

Vihersmoothie
1 banaani
150 g mangokuutioita (pakaste)
1 tl hunajaa
1 mitallinen viherjauhetta
1 rkl sitruunamehua
loraus (n. 1 dl) mantelimaitoa

Kaikki ainekset blenderiin ja sekoita niin kauan, että smoothiesta tulee kuohkea.

Kommentit