Pyrähtelyitä

En tiedä, onko se vain omassa päässä, mutta kieltämättä elokuun alkaminen on tehnyt sen, että ulkona alkaa olla jo aavistus loppukesän tuntua. Vaikka onhan silläkin merkitystä, kun tietää, että kohta alkaa tenavien koulut, suurin osa kesälomaa on jo takanapäin, enää ei aamuisin ehditä hyppyrimäen portaisiin tai urheilukentälle (paitsi viikonloppuisin). Ihan en kuitenkaan vielä suostu syksymoodiin siirtymään, vaikka siihen suuntaan ollaankin pikkuhiljaa kieltämättä menossa.


Viime viikolla ehdittiin kuitenkin vielä urheilukentälle ja tällä kertaa juoksin vain 400 metrin pyrähdyksiä. Itselleni tuo 400 m ehtii tukkia keuhkot aika tehokkaasti ja viimeinen 50-100 metriä tuntuu aina siltä, että keuhkot lentävät vähintään pihalle. Tänä kesänä olen suosiolla jättänyt sykevyön kotiin, että en ala liikaa tutkimaan sykkeitä ja suunnittelemaan treenejä niiden mukaan. Eli olen vetänyt aika fiilispohjalta ja antanut sykkeiden ja tavoitteellisemman juoksun olla. Vaikka myönnänkin olevani projekti-ihminen, on tällainen fiilistelyjuoksentelukin ollut oikein mukavaa. Jotenkin kynnys juoksemaan lähtemisellekin on ollut matalampi, kun ei tarvitse suorittaa niin paljon.

Treeni oli siis tällä kertaa:

Yksi lämmittelykierros hölkkäillen

400 m eli yksittäisiä kierroksia niin pitkään, että jokaisella kierroksella saa parannettua edellisen kierroksen aikaa. Kun aika ei enää parane, siihen vielä päälle vähintään 2 erillistä kierrosta niin kovaa kuin lähtee.

Yksi jäähdyttelykierros kävellen/hölkkäillen


Lisäksi vielä juoksujen jälkeen:

3 kierrosta
10 penkillehyppyä
15 dippiä
20 rutistusta penkin päästä

Eikä pidä tietenkään kevyitä venyttelyitä unohtaa treenin päätteeksi ;)


Kommentit