14.8.2016

8 tapaa säästää arjen ruokakuluissa laadusta tinkimättä

Kirjoittelinkin tuossa jo joku aika sitten arjen ruokailuista, mutta ajattelin koota vielä yhteen muutamia asioita, jotka helpottavat ainakin meidän perheen arjen sujuvuutta ruokailujen puolesta. Vaikka lapset ovat jo onneksi sen verran vanhoja, että osaavat tarvittaessa lämmittää ruuat itse, täytyy ruuan olla kuitenkin valmiina tai muuten helposti itse koottavissa. Mies puolestaan ottaa töihin eväät joka aamu ja kun omatkin aikataulut ovat hieman säännöllisen epäsäännölliset, korostuu muutamat seikat, joilla arjen ruokailut saa oikeasti toimimaan. 

Toinen, mihin nelihenkisessä perheessä (plus koira) haluaa tai jopa joutuu kiinnittämään huomiota, on ruokaan laitettu raha. Itse arvostan korkealle ruuan laatua ja jotta voin tehdä perheelle laadukasta ruokaa (pääsääntöisesti) ihan arkenakin, täytyy monesti myös kiinnittää huomiota muutamiin asioihin, jotta ruokakustannukset eivät kipua pilviin. Ruokaan on todella helppo upottaa hyvinkin paljon rahaa. 


Ennakointi. Tämä nousee listalla ihan ensimmäiseksi. Kauppalaskuissa säästää pitkän pennin, kun kaupassa käydään isosti vaikka kerta viikkoon. Ennen kauppaan menoa on suunniteltu ainakin karkeasti, mitä seuraavalla viikolla syödään, kirjoitetaan kauppalappu valmiiksi ja pyritään ostamaan vain lappuun kirjoitetut asiat. Toki joskus viikollakin täytyy täydentää joidenkin ruoka-aineiden kohdalla varastoja, mutta iso säästö tulee pitkällä aikavälillä kuitenkin verrattuna siihen, että käytäisiin lähes joka päivä kaupassa ostamassa fiilispohjalta ruokaa. Itse tykkään myös budjetoida muitakin menoja ja tämä kerta viikkoon kauppaan laitettu summa, joka pyörii yleensä sadan euron pintaan, helpottaa myös talouden muutakin ennakointia.

Esivalmistelu. Vaikka viikon ruuat on jo ennakoitu ja käyty ostamassa ruuat kotiin, saattaa aamuisin tulla ongelmaksi pieni kiire, jolloin vaikka salaatin kasaaminen tuntuu liikaa aikaa vievältä. Itse ainakin olen törmännyt siihen, että katson jääkaappiin ja vaikka siellä olisi kaikki raaka-aineet, en alakaan siinä aamutohinoissa niitä silppuamaan, kuorimaan, leikkaamaan, vaan kaarraan kaupan valmiille salaattilaarille ja noukin sieltä valmiiksi paloitellut ja siivutetut salaattiainekset kippoon ja noh, eihän se säännöllisesti käytettynä kovin edulliseksi tule. Joskus se on niinkin pienestä kiinni, kuin siitä, että käyttää hetken keittiössä ja esivalmistelee ruokaan tarvittavat ainekset valmiiksi, joista ne on helppo koota valmiiksi salaatiksi tai ruuaksi. Porkkanat on helppo kuoria ja paloitella valmiiksi, kurkut siivuttaa, salaatinkin voi pestä ja repiä ennakkoon ilmatiiviiseen astiaan, lihat paistaa ja maustaa, riisit, kvinoat ja muut vastaavat voi keitellä valmiiksi omaan astiaansa jne. Puhumattakaan muista valmiiksi tehdyistä ruuista. Näin jääkaapissa on aina jotain ainakin lähes valmista, eikä suuremassakaan nälässä tarvitse tyytyä mihinkään hätäratkaisuun. Toki yhtenä vaihtoehtona on myös tehdä ruuat edellisenä iltana valmiiksi odottamaan aamua.

Tästä esimerkkinä vaikka alla olevassa kuvassa oleva salaatti, joka on helppo kasata myös mukaan.


Kvinoasalaatti avokadotahnalla
Salaattia, rucolaa, pinaattia
Tomaattia
Herneitä
Kesäkurpitsaa raasteena
Retiisiä
Avokadoa
Suolaa
Sitruunamehua
Mango currya

Huuhtele ja keitä kvinoa. Kvinoaa kannattaa keittää keralla isompi satsi, koska se on niin monikäyttöistä, että se tulee varmasti käytettyä muidenkin ruokien kanssa. Mausta kvinoa (tai osa) mango curryllä. Paloittele/ raasta/ revi/ kuori salaatit, pinaatit, rucolat, herneet, tomaatit, kesäkurpitsa ja retiisi. Soseuta avokado ja mausta suolalla ja tilkalla sitruunamehua. Kokoa salaatti. Raastettu kesäkurpitsa antaa salaatille kosteutta ja avokado toimii "salaattikastikkeena".








Kausiruoka. Satokauden ruokien suosiminen on järkevää jo edullisemman hinnan puolesta, mutta myös siksi, että tällöin ruoka on myös vähemmän aikaa varastossa seissyttä, eli tuoreempaa. Ja ainakin itse miellän tuoreemman ruuan myös laadukkaammaksi. Itse suosin kasvisten, marjojen ja hedelmien käyttöä läpi vuoden monipuolisesti ja ainakin näin kesäisin tuntuu, että tulee tankattua oikein ekstrana näitä herkkuja, kun niin monet "vihreät" ovat parhaimmillaan. Talvisin taas saatan jättää esimerkiksi tomaatit kauppaan (ja korvata ne muilla kasviksilla) sen vuoksi, että kotimaisten tomaattien tuotantokustannukset nousevat talvikaudella niin suuriksi, että se näkyy luonnollisesti myös hinnassa ja ulkomaiset taas on usein kerätty niin raakoina, että maku ja laatu ovat kärsineet.

Grow your own. Tämän kohdan alle niputan myös ne ruuat, joita ei tarvitse erikseen kasvattaa, vaan luonto tarjoaa ne ihan hyvää hyvyyttään joka vuosi, kuten marjat ja sienet. Oma puutarha helpottaa kasvisten kasvatusta, mutta nykyään on jos ja vaikka mitä lajikkeita, joista pystyy kasvattamaan itse omia ruokiaan pienemmässäkin tilassa. Esimerkiksi tomaateista ja paprikoista on kehitetty muotoja, jotka eivät kasva niin korkeiksi, jolloin kasvatus ruukussa onnistuu helposti. Itse olen kasvattanut ruukuissa näiden lisäksi mm. minikurkkuja, bataattia, munakoisoa, salaatteja, yrttejä... Lisäksi versojen kasvattaminen ja itujen idättäminen on aivan superhelppoa. Itse kasvattaessa ja metsistä keräilemällä säästää pitkän pennin ja tietää varmasti, mistä ruoka on tullut ja kuinka puhdasta se on.

Kaapista löytyy. Yleensä siinä kohtaa, kun jääkaappi alkaa ammottaa tyhjyyttään, kannattaa katsastaa pakastin ja kuiva-ainekaapit läpi ja siirtää kauppaan menoa vielä parilla päivällä, koska yleensä näistä kohteista löytää vielä pienellä luovuudella ja yhdistelytaidoilla oikein toimivia kokonaisuuksia.

Omasta kuiva-ainekaapista löytyy aina ainakin erilaisia jauhoja (kvinoa, kurpitsansiemen, teff, riisi, manteli, kookos) sekä kuiva-aineista riisiä, kvinoaa, linssejä, säilykkeinä papuja, kikherneitä, tomaattimurskaa, kookosmaitoa sekä vaihteleva tarjonta muita säilykkeitä. Kaapeissani on myös aina erilaisia siemeniä, kuten kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä, chiaa sekä pähkinöitä (mm. cashewpähkinät, parapähkinät) ja manteleita, unohtamatta kuivattuja hedelmiä ja marjoja (osa ostettu, osa kuivattu itse). Lisäksi pakastimessa on usein pakastekasviksia, marjoja, lihaa. Jääkaapin ovesta löytyy aina erilaisia tahnoja ja kastikkeita, joilla saa makua moneen ruokaan tai niitä voi käyttää levitteinä. Näitä kaikkia luovasti yhdistelemällä saa loihdittua vielä vaikka mitä herkkuja; keittoja, lettuja, kastikkeita, pataruokia, siemennäkkileipää, leipää.

Olen kerryttänyt pikkuhiljaa kuivakaappivarastojani ja vaikka tiedän, että ihan varmasti tuo jauhorepertuaarini ei ole edullisempi, kuin jos ostaisin niiden tilalle vaikka vehnäjauhoja, on nuo varmasti laadukkaampia ja ravinnerikkaampia, kuin vaikka se vaalea vehnäjauho. Sama pätee myös moniin muihin raaka-aineisiin.

Kerralla enemmän. Osan ruuista ostan luomuna, suosin kotimaista ja valitsen sen vähän ravintorikkaamman ruuan. Tämä ei ole aina se edullisin vaihtoehto, mutta tässä kohtaa tulee ainakin omalla kohdallani laatu ensisijaiseksi. Vaikka pyrin ostamaan kaikki ruuat aina samalla kertaa samasta paikasta, suosin myös tiettyjen tuotteiden ostamista netistä, torilta tai suoraan tuottajalta, monesti vähän isommissa erissä, jolloin monien tuotteiden kilohinta jää pienempiä pakkauksia edullisemmaksi.

Tämä kerralla enemmän sopii myös siihen, että kun keittössä alkaa hääräämään, kannattaa tehdä samalla kerralla enemmän ruokaa, jotta aikaa ei kulu arkena pelkästään kokkailuun. Meillä syödään helposti samaa ruokaa reilut kaksikin päivää lounaalla ja/tai päivällisellä. Viikonloppuisin tehdään sitten ruokaa, joka syödään yhdeltä istumalta.


Pakasta, kuivata, säilö. Jos ruokaa tulee kerralla tehtyä isompi määrä, voi osan aina laittaa pakkaseen tai jos huomaa, että jossain ruuassa, jota ei olekaan tullut käytettyä, alkaa parasta ennen-päivä paukkua, niin pakastamisella sille saa oikein mukavasti vielä käyttöaikaa. Pahintahan ainakin omasta mielestäni on ruuan poisheittäminen. Pakastaminen on ainakin meillä se käytetyin tapa lisätä tuotteen elinikää. Kesän satokauden maut kannattaa myös säilöä talteen eri menetelmillä, koska kyllähän esimerkiksi itsepoimitut marjat pakkasessa tuovat ison säästön. Erilaisista säilöntämenetelmistä kannattaa muuten ottaa selvää tai vaikka pohtia ääneen, koska itse sain kuulla viime perjantaina, että päärynöitäkin voi pakastaa. Sinänsä hassua, koska olen joka vuosi laittanut omenanpaloja pakkaseen, mutta ei tämä ole sitten tullut mieleen päärynöiden kohdalla ;).



Suosi helposti yhdisteltäviä ruokia. Lisukkeet, kuten kastikkeet ja tahnat, erilaiset ruuat, kuten valmiiksi keitetyt kananmunat ja riisit, kvinoat ymv., jotka sopivat monien ruokien kanssa, kulkevat mukana näppärästi pitkin viikkoa erilaisissa ruuissa. Näin osaa raaka-aineita vaihtamalla saa monipuolistettua makuja, mutta valmistaminen on silti helppoa, kun osa raaka-ainesta on jo valmiina.

Viime viikolla tein satsin mustaherukkahyvettä, jota lisäilin pitkin viikkoa mm. puuron, smoothien ja jugurtin päälle. Ja taisinpa syödä sellaisenaankin.

Mustaherukkahyve
2 dl kaurahiutaleita
2 dl mustaherukoita
1 dl rouhittuja cashewpähkinöitä
1 tl kanelia

Yhdistä kaikki aineet keskenään ja laita uuniin 170 asteeseen 10-15 minuutiksi. Anna jäähtyä ja nauti joko sellaisenaan tai lisukkeena.

Mutta tällaisia arjen helpottajia niin ajallisesti, kuin taloudellisestikin on meillä käytössä. Tuleeko mieleen vielä jotain muita tai miten teillä helpotetaan arkea keittiössä?

Yhteistyössä Foodin.
Kuvat viime perjantaiselta brunssilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti