Tällä lomalla...

Tajusin tässä viikolla, että en tosiaan ole huudellut kovinkaan laajalle siitä, että olen vielä lomalla. Ei sillä, että se olisi asia, mistä täytyisi kaikille ilmoittaakaan, mutta jos oma mies kyselee vähän ohimennen illansuussa, että pitäisikö huolestua, kun et ole käynyt töissä vähään aikaan ja tajuat siinä kohtaa, että et tosiaan ole tullut kertoneeksi, kuinka pitkä loma sulla on. No, ensi viikolla työt jatkuvat taas ja arki alkaa napsahdella taas omiin uomiinsa.

Tämän lomapätkän olen ihan tarkoituksellakin hiljentänyt omaan käyttöön ja tehnyt kotona kaikkea mahdollista, mikä on painanut tekemättömänä möykkynä jo pitkään.

Tällä lomalla...

...Olen tehnyt puutarhatöitä monen vuoden edestä. Näinä päivinä ei tarvitse miettiä, lähtisikö vielä lenkille vai mitä treenaisi. Ei tarvitse.

...Olen nauttinut omasta rauhasta ja aikatauluttomuudesta. Vaikka tekemistä on ollut ihan koko ajan, on silti mukava aamulla vielä aamupalan jälkeen hetkeksi pötkähtää sängylle ja uppoutua lakanoihin.

...Olen miettinyt, kuinka kauan menisi, jos vain olisi kotona ja tekisi kaikki rästityöt ikkunoiden pesusta viimeisten jalkalistojen laittoon. Työtä tuolle välille mahtuu paljon. Riittäisiköhän kuukausi? En usko. Ainakin pari viikkoa tuntuu olevan aika lyhyt aika. 

...Olen kuitenkin saanut siistittyä ja raivattua koko kodin kaikesta turhasta, lukuunottamatta miehen man cavea, joka odottaa vielä miehen inspiraatiota ;) On kieltämättä ihanaa saada tilaa kaappeihin, pyyhkiä pölyjä nurkista, joihin rätti ei arkisiivouksissa eksy. En voi sanoa nauttivani kylläkään siitä, että käytän aikani lomalla siivoamiseen, mutta joskus sekin on tehtävä. Ja kieltämättä se olo, kun kodin jokainen laatikko ja kaappi on tyhjennetty, turha tavara viety pois, tilat siivottu ja järjestelty uudelleen, on aika vapauttavaa. Tuntuu, että voi hengittääkin hieman helpommin.

...Siivoamisen ja tilan saamisen myötä tuntuu, että aikaa riittää enemmän niille asioille, jotka on laittanut sivuun siksi, että on ollut tärkeämpääkin tekemistä. Eilen illalla kaivoin elokuvan Eat, pray, love ja otin viittä vaille valmiin sukan työn alle. Katsoin elokuvan, jonka olen nähnyt varmasti 15 kertaa ja jonka aion katsoa vielä vähintään yhtä monta kertaa uudelleen, kudoin sukan valmiiksi, päättelin langat ja mietin, että mitäköhän sitten tekisi. 

...Olen samalla miettinyt puutarhaillessa ja siivoillessa pääkopassa asioita ja antanut niiden järjestyä omille paikoilleen. Olen luopunut tietyistä ajatusmalleista, joita olen kantanut pitkään mukana, vaikka olen todennut, että ne eivät vain toimi. Ottanut käyttöön uusia, toimivampia, vaikka ne vaativatkin hieman askelia taaksepäin, jotta niistä tulisi kestäviä. Pääkoppa on joutunut nöyrtymään siihen, että kaikkeen ei vain pysty.

...En ole käynyt kertaakaan salilla ja juoksemassakin vain pari kertaa. Joogaillut olen sentään hieman enemmän. Pihatyöt tosiaan pitävät huolta päivittäisestä liikunnansaamisesta ja nytkin pihalla odottaa 100 kpl väliseinäkiviä kannettavana paikasta a paikkaan b. Ryhdistäydyin ja laitoin Tori.fihin ilmoituksen pihalla seisovista, meille ylimääräisistä harkoista, jotka ovat aikanaan jääneet rakentamisesta yli.


...Vannoin, että en poistu kotipihalta, mutta olen kuitenkin käynyt Lappeenrannassa jatkojalostamassa marjoja sekä pyrähtänyt Savitaipaleella ystävän siskon luona harjoittamassa pientä "hyväntekeväisyyttä", eli lahjotin meille tarpeettomiksi käyneitä tavaroita heidän kirpputorilleen. Samalla reissulla lapset pääsivät rannalle ja uimaan. Tällä lomalla olen ollut niin ankeä äiti, että en ole lähtenyt lasten kanssa rannalle viettämään kesäpäivää, koska projektit kotona ovat olleet minulla etusijalla. Niin, ja Ikeassakin tuli pyörähdettyä. Unohdinkohan vielä jonkun reissun ;)?

...Olen viettänyt paljon aikaa myös keittössä kokkaillen ruokia. Kun ei ole kiire, on arkiruokienkin tekeminen ihan mukavaa. Ja varsinkin nyt, kun puutarha alkaa antaa satoa ja kaupoissakin kauden vihannekset ovat herkullisen tuoreiden näköisiä, olen kokkaillut uusia ruokia vähän satokauden ja kaapista löytyy-periaatteen mukaan. Se on minusta ruuanlaittoa parhaimmillaan. Muutamasta simppelistä raaka-aineesta tehty ruoka, jonka valmistamiseen menee maksimissaan puolisen tuntia. Lisäksi olen kirjoittanut ohjeita ylös, koska liian usein tulee tehtyä jotain tosi hyvää ruokaa, jonka ohjetta ei kirjoita ylös ja sitten ei enää seuraaavalla kerralla muistakaan, mitä siihen yhteen hyvään ruokaan tuli, jota tein kolme kuukautta sitten. Näitä ruokia ajattelin kirjoitella ylös tänne blogiinkin. Miltäs kuulostaa? Onko simppeleille arkiruuille kysyntää?


Kommentit