14.6.2016

Arjen uomiin asettelua

Suunnitelmia, haaveita, ihan tavallista arkea. Niitä asioita olen pyöritellyt mielessäni tämän kuun ja kuten jo edellisessä kirjoituksessanikin mainitsin, on arki etsinyt uusia uomiaan. Tykkään tietyistä rutiineista ja nautin siitä, että kalenteriin on suunniteltu tietty runko, jota noudatan.

Tällaisilla epäsäännöllisillä työajoilla minulle on entistäkin tärkeämpää, että muu arki on suhteellisen hallittua, eikä liian moni asia jäisi huomiotta. Tämä on sinänsä jännä huomata omasta itsestään, koska moni asia elämässäni ei olen niin pilkuntarkkaa ja jopa nautin tietystä suuripiirteisyydestä. Silti on tiettyjä asioita juurikin liittyen kotiin ja arjen toimivuuteen, jotka koen tärkeäksi, että ne ovat juuri sitä, mitä pitääkin, eikä sinnepäin. 

Näitä palikoita olen tässä kokoillut uuden arjen myötä, kokeillut eri malleja, tunnustellut, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei ja luonut samalla muutamia uusia, toimivia rutiineja. Vaikka tällainen hetkeksi pistääkin pakan hieman sekaisin ja monet asiat täytyy siirtää hetkeksi taka-alalle, on samalla mukava huomata arvottaessaan arkeaan uudestaan, mikä on itselle tärkeää ja mikä ei







Sen lisäksi, että olen kokoillut arjen palikoita uuteen järjestykseen, olen antaut entistä enemmän tilaa tulevaisuuden suunnittelulle ja haaveilulle. Osaa haaveista olen alkanut pikkuhiljaa työstää suunnittelun tasolle ja uskoisin, että viimeistään kesäloman alkaessa alkaa toivottavasti myös pääkoppakin taas toimia vähän paremmin ja tilaa löytyy taas innovatiivisemmalle ajattelulle.

Edellisestä lomasta onkin vierähtänyt jo tovi aikaa ja vaikka en tietenkään myönnä olevani väsynyt, huomaan silti ihan varmuuden vuoksi kirjoittavani asioita herkemmin ylös, etteivät ne vain unohdu. Lomaa ei onneksi tarvitse kauan odottaa, koska ensi viikolla kalenteri näyttää aika tyhjää, mistä voisi päätellä sen olevan lomaviikko. Jee. Kun vain vielä osaisin irroittaa kaikesta hetkeksi. Niin hölmöltä kuin se tuntuukin, olen jopa miettinyt, että mitä jos en osaakaan lomailla niin, että pääkoppakin saa levätä. Tiedän, että tällaiset ajatukset ovat täysin turhia, mutta silti...

Olen pyöritellyt mielessäni erilaisia suunnitelmia loman varalle, katsellut matkoja jos ja vaikka mihin; kotimaanmatkoja, ulkomaanmatkoja...  Miettinyt, että jos kuitenkin vain olisi kotona ja tekisi rästitöitä pihalla ja sisällä. Tuo viimeinenkin vaihtoehto kuulostaa jopa houkuttelevalta ihan vain siksi, että tekemättömät työt ja pikkuprojektit kotona tuottavat yllättävän paljon mielihyvää, kun ne saa tehtyä. No mutta, saas nähdä. Ainakin aion nauttia aurinkoisista ja lämpimistä kesäpäivistä, koska niitähän lomalla aina riittää, eikö? ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti