On treenipäiviä ja on lepopäiviä

Pikkuisen aamulla mietin, että uskoako vaiko eikö vai laittaisinko tämän kuitenkin vähän lyhyiden yöunien piikkiin, kun kroppa tuntui kevyesti kankealta. Pohkeista. Tälle päivälle olin tosin ajatellutkin tekeväni joogaharjoituksen, mutta päivän valjettua ja totuuden hierouduttua kasvoilleni oli pakko todeta, että ehkä tuo putkirullailu olisi tälle päivälle kuitenkin SE juttu.

Muuten kropassa tuntuu alkuviikon treenit ihan terveellä tavalla, sellaisella hyvällä lihaskivulla, mutta hitsi kun nuo portaat olivatkin petolliset. Sormet ristissä toivon, että kyse on vain tavallisesta treenin jälkeisestä olotilasta, mutta pikkaisen takaraivossa jyskyttää se "entä jos"-vaihtoehto. Pohkeiden jumituksen lisäksi myös hieman tehokkaamman keskivartalojumpan seurauksena ei ole tänään oikein naurattanut. Mutta ei kai sitä aina voikaan olla niin hahhahahaaa-hauskaa. Hymyily saa tänään riittää.

Nyt kun olen taas päässyt pikkuhiljaa treenien makuun, tekisi mieli vain kirmailla, kuin lehmät kevätlaitumella ja treenailla vaan päivästä toiseen. Kuka tarvitsee lepopäiviä? En minä ainakaan. Väärin. Kyllä tarvitsen.

Sen verran fiksuksi olen tässä vuosien myötä kuitenkin tullut, että jos ei kroppa ilmoittele lepopäivän tarpeesta, kuten nyt, olen kirjoittanut sen kalenteriin vaikka ihan varmuuden vuoksi ja pidän siitä kiinni. Hieman omaa kroppaa kuulostellen pidän lepopäivän joko ihan totaalilepona tai sitten siihen kuuluu kehonhuoltoa ja/tai kevyttä lenkkeilyä.



Itse treenailen aika monipuolisesti omaa kroppaa kuunnellen. Minulla ei ole mitään tiettyä ohjelmaa, jonka mukaan menisin, vaan aamulla vähän fiilistelen, mikä on päivän treeni; tasaisella sykkeellä tehtävää aerobista/sykettä nostavaa/koko kropan kuormittavaa treenaamista/johonkin osa-alueeseen keskittyvää treenaamista/omalla painolla/kahvakuulilla/tangolla/muilla vaihtoehdoilla/joogaharjoitus/pelkkiä voimaa ja kehonhallintaa vaativia liikkeitä joogasta/tai mitä näitä nyt vielä on, mitä tykkäänkin tehdä. 

Joskus joku treenimuoto, kuten vaikka juoksu ja nuo hyppyrimäenportaat jäävät tauolle jo ihan vuodenaikoijen vaihteluidenkin vuoksi, kun portaat eivät oikein talvella motivoi ja juoksukin tuppaa kelien kylmetessä hieman jäämään. Tietyt lajit pysyvät mukana säännöllisesti, kuten jooga ja jonkinlainen voimapuolen treenailu, mutta esimerkiksi kahvakuulailu tuppaa olemaan sellainen on/off-treenimuoto, johon sytyn välillä kovinkin ja välillä kuulat vain pölyttyvät nurkassa.

Mutta pääasia lienee se, että oma liikkuminen on säännöllistä ja monipuolista. Nautin siitä, että kroppa pysyisi mahdollisimman toimintakykyisenä, ja sen mahdollistaa mm. monipuolinen treeni ja tietenkin myös se, että malttaa antaa kropan palautua välillä.

Mikä on sinun treenilajisi vai tykkäätkö treenata monia lajeja?

Kommentit