5 liikettä kehonhuoltoon

Kehonhuollon merkitystä ei voi vähätellä kukaan, mutta tuleeko sitä oikeasti tehtyä säännöllisesti. Säännöllisyydellä en tarkoita säännöllisesti kerta vuoteen tehtäviä venytyksiä tai treenin jälkeen parin minuutin venyttelyitä. Ei toki ole haittaa noistakaan, mutta jos oikeasti halutaan pitää kroppa hyvin palautuvana ja liikkuvana, puhumattakaan muista hyvistä säännöllisen kehonhuollon hyödyistä, tulisi kehonhuollolle varata ihan oikeasti aikaa muualtakin kuin hierojalta.

Itse suosin kehonhuoltoa ns. välipäivänä, eli en tee kehonhuoltoa treenien jälkeen vaan täysin omana juttunaan. Aikaa kehonhuoltoon kannattaa käyttää vähintään puoli tuntia kerrallaan, oli se sitten venyttelyä, putkirullailua tai mitä tahansa, jossa kroppa ei joudu kovaan fyysiseen rasitukseen.

Itse olen ihastunut kaikessa rauhallisuudessaan tehtäviin pitkäkestoisiin venytyksiin, oli kyse sitten yin joogasta tai ihan vain pitkäkestoisesta venyttelystä.

Kokosin alle muutaman liikkeen, joita voi kokeilla vaikka kotona, koska tähän et tarvitse muuta kuin seinän. Ja se oletettavasti löytyy jokaisen kotoa ;) Aikaa tähän menee puolisen tuntia. Pyri pitämään itsesi mahdollisimman rentona ja hengittelemään syvään. Jos tällaisia liikkeitä et ole aiemmin tehnyt, voi ensimmäiset kerrat tuntua hieman tuskaisilta, mutta kuten jo aiemmin mainitsin, on säännöllisyys avain tähänkin hommaan ja ajan mittaan huomaat, että liikkeet eivät olekaan enää niin "pahoja". Käytä liikkeistä poistumiseen hieman aikaa ja voit välillä tuoda jalat koukkuun rinnan päälle, ennenkuin jatkat seuraavaan liikkeeseen. Ja hei, jos kroppa ei vielä taivu ihan kaikkin noista, nou hätä, tee liikkeet siihen asti kuin kivutta pääset.


1. Asetu selällesi lattialle niin, että pakarat ovat kiinni seinässä ja nosta jalat suoraksi seinälle. Helppoa. Pysy tässä rauhallisesti hengitellen 3-4 minuuttia. Kiinnitä huomiota säännöllisesti jalkoihisi, jotta ne pysyvät rentoina.


2. Koukista toinen jalkasi toisen polven yläpuolelle ja liu'uta suorana olevaa jalkaa pitkin seinää pieneen koukkuun. Koita pitää kroppa rentona, vaikka vähän kiristäisikin ja pysy asennossa vähintään 3-4 minuuttia. Tee sama toiselle puolelle.


3. Tuo jalkapohjat vastakkain ja liuta jalkoja pitkin seinään niin, että polvet aukeavat sivuille. Pysy asennossa vähintään 3-4 minuuttia.


4. Tämä liike on näistä ehkä "ikävin" mutta tuo jalat sivuille ja pyri pitämään jalat mahdollisimman rentoina syvään hengitellen. Hengityksen avulla venytys antaa pikkuhiljaa periksi ja jalat aukeavat venytyksen aikana hieman lisää. Pysy asennossa vähintään 3-4 minuuttia.


5. Tuo ensin toinen jalka toisen yli ja koukista se seinää vasten niin, että jalkapöytä on seinää vasten. Koukista toinen jalka toisen alle samalla tavalla. Tuo kädet suorina pään yli ja pysy venytyksessä vähintään 3-4 minuuttia. Tee sama toisinpäin.

Mukavia ja rauhoittavia hetkiä näiden venytyksien parissa. Ja hei, olisi mukava kuulla, jos ja kun nämä teit, mitä tykkäsit? Oikein mukavaa viikonloppua jokaiselle :) Oma viikonloppuni menee (taas) joogailujen parissa. Ihan mahtavaa.

Kommentit

  1. Nää on kyllä hyväksihavaittuja liikkeitä! :) Ihanaa, kun kaiken venyttelyn ei tarvii olla sitä perinteistä lattialla istumista ja siitä venymistä - seinäkin voi olla yllättävä inspiraation lähde :D

    ps. Makee värimaailma näissä kuvissa :)

    VastaaPoista
  2. Erittäin hyvät liikkeet.
    Nämä tehtyään tulee vielä jäätyä lattialle tekemään muitakin venytyksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Hei kiva että tykkäsit. Ja nimenomaan oikein hienoa, että et jättänyt venyttelyä vain noihin liikkeisiin, vaan teit vielä muutakin. Mukavaa viikonloppua!

      Poista
    3. Mä nyt sählään täällä....
      Toi nimetön kommentti on multa 😂

      Poista
    4. Mutta hei tosi kiva, kun kommentoit :)

      Poista

Lähetä kommentti