19.3.2016

Pizzapäivä

Sen jälkeen, kun siirryin ihan normileivonnasta (tällä tarkoitan leivontaa sokerista/vehnäjauhoista/voista) vähän ravinto-/ravinnerikkaampaan leivontaan, astuivat kuvioon myös gluteenittomat jauhot. En olisi oikeasti voinut uskoa, kuinka montaa eri sorttia jauhoja onkaan olemassa, ennen kuin aloin tutustua näihin yksi kerrallaan. Aluksi mukaan tarttui kaupan ihan tavallinen gluteeniton jauhoseos, mutta siitä pikkuhiljaa laajensin tietämystäni myös muihin gluteenittomiin ja varsinkin niihin ravinnerikkaampiin jauhoihin.

Oma kiinnostukseni näitä erilaisia jauhoja kohtaan on puhtaasti niiden paremmissa ravintoarvoissa, ei niinkään siinä, kuinka paljon energiaa mikäkin jauho pitää sisällään, eli mikä olisi kevyin vaihtoehto tai sisältääkö tuote gluteenia. Viimeisen puolen vuoden aikana olen tutustunut mm. teffjauhoihin, kvinoajauhoon ja kurpitsansiemenjauhoon, joista jokainen on löytänyt vakiopaikkansa kokeilevassa keittiössäni. 

 Uutena tuttavuutena maidoton juusto

Näistä jauhoista kvinoajauho on mielestäni ns. pehmein ja monikäyttöisin, kurpitsansiemenjauho antaa hyvää pähkinäistä makua leipomuksiin, kun sitä käyttää muiden jauhojen kanssa ja teffjauho sopii myös moneen leivontaan, kuten leipiin ja lettuihin.

Teeleivät

Proteiiniletut kvinoa- ja kurpitsansiemenjauhoista

Bataatti-proteiinileipä

Letut teff-jauhoista

Nämä kolme jauhoahan ovat vain pieni osa sitä suurta valikoimaa, mitä ravintorikkaista jauhoista/hiutaleista löytyy. Omassa kaapissanikin odottaa vasta hankkimani lupiinijauho ja amaranttihiutale, jotka pääsevät testiin tässä vielä ihan lähiaikoina.

Eilen lounasteltiin ystävän kanssa meillä ja tällä kertaa testasin, kuinka kikhernejauho taipuisi pizzapohjaksi. Pizzapohjista tulee vastaan aina silloin tällöin kaikkia mahdollisia eri versioita, jotka on tehty mm. kukkakaalista tai pelkistä munista. Ihan pelkästä kikhernejauhosta en vielä pohjaa testannut, vaan sekoitin mukaan hieman kvinoajauhoja. Ystävällekin ehdin jo mainita taikinaa tehdessäni, että jos tästä testistä tulee ihan täysi pommi, niin varautuu siihen, että kohta lähdetään ulos syömään.

Onneksi tätä plan b:tä ei tarvinnnut ottaa käyttöön, koska kikhernejauho taipui kuitenkin muiden ainesten kanssa oikein nätiksi ja hyvänmakuiseksi pizzapohjaksi. Tämä pohja pääsee jatkoon tulevaisuudessakin ja kikhernejauhosta tulen testaamaan ihan varmasti myös paljon muitakin leipomuksia.


Pizzapohja kikhernejauhoista

0,5 dl kvinoajuhoja
1 tl leivinjauhetta
½ tl suolaa
1 dl vettä
0,5 dl öljyä

Sekoita kaikki aineet keskenään ja painele pohja leivinpaperille. Tästä määrästä tulee joko 1 isompi tai 2 pienempää (lautasen kokoista) pizzaa. levitykseen käytin apuna kvinoajauhoja, jotta taikina ei tarttuisi niin sormiin. 

Täyte, esimerkiksi
yrttimaustettua tomaattikastiketta pohjalle
sipulia
kirsikkatomaattia
vuohenjuustoa
aurinkokuivattuja tomaatteja
oliiveja
päälle juustoraastetta tai esim. violifen maidotonta juustoa, joka toimi yllättävän hyvin pizzajuustona
Rucolaa valmiiden pizzojen päälle juuri ennen tarjoilua

Paista pizzoja 200 asteessa n. 15 minuuttia. 


Oletko testannut joitain näistä jauhoista ja mikä on oma suosikkisi? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti