Arjen apurit tasapainoisempaan ravintoon

Arjen pyörityksessä on joskus haasteellista syödä järkevästi ja varsinkin, jos liikkuu paljon, on ravinnolla vielä suurempi merkitys mm. palautumiseen, suorituskykyyn ja jaksamiseen. Perusterveellinen ruokavaliohan koostuu ruoka-aineista, joissa on järkevä suhde hyviä hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja. Nämä suhteet vaihtelevat tietenkin riippuen aktiivisuudesta ja urheilulajista. Mutta energiaa tarvitsee jokainen ja järkevintähän se on ottaa niistä hyvistä, mahdollisimman puhtaista lähteistä monipuolisesti.



Ideaalein tilannehan olisi, jos kaikki ravintoaineet ja energia, jota päivän aikana tarvitsee, tulisi ruuasta jota syö, mutta monesti arjen kiireessä osa ravintoaineista, vitamiineista ja energiasta jää saamatta tai esimerkiksi energia tulee otettua niistä huonommista lähteistä.

Itselleni yksi haastellisimmista asioista ruokailuissa on vihannesten ja varsinkin niiden vihreiden riittävä käyttö. Tummanvihreät kasvikset ovat yleensä niitä ravinnerikkaimpia ja niitä tulisikin syödä päivittäin. Helposti lautaselta kuitenkin löytyy niitä muun värisiä vihanneksia ja vihreiden määrä ei välttämättä päivittäin kohtaa kysyntää.

Tähän ongelmaan voi ottaa avuksi viherjauheet, joilla saa ruokavalioon ravintotiheyttä ja vihreitä tiiviissä muodossa. Itselleni tämä on ollut jo pitkään arjen pieni apuri sille, että saan korvattua tällä osan päivittäisistä kasviksista. Viherjauheet sisältävät tiiviissä muodossa mm. vitamiineja, antioksidantteja ja mineraaleja sekä ne auttavat tasoittamaan kehon ph-tasapainoa.

Viherjauheita on helppo käyttää päivittäin esimerkiksi smoothieissa. Itse käytän tällä hetkellä Foodinin viherjauhetta ja se on yksi niistä harvoista viherjauheista, joita olen käyttänyt myös sellaisenaan veteen sekoitettuna.

Yhdellä mittalusikallisella takaat päivittäisen vitamiinien, hiven- ja kivennäisaineiden saannin
Toinen arjen pieni apuri itselläni on erilaiset proteiinijauheet. Proteiinijauheiden käyttö lisäravinteena ei ole välttämätöntä, jos liikuntaa harrastetaan pari kertaa viikossa ja liikunta on enemmän kuntoilupohjaista. Tällöin päivittäiset proteiinit on helppo saada myös ihan monipuolisesta ruuasta. Vaikka proteiinia tarvitaankin kehon päivittäisiin ja välttämättömiin toimintoihin (kuten solujen rakennusaineiksi), eikä keho pysty tuottamaan niitä itse, on liika liikaa näitäkin. Ylimääräinen, kehon hyödyntämätön proteiini varastoituu kroppaan rasvaksi siinä missä liika rasva ja hiilihydraattikin.

Proteiinipitoiset palautusjuomat voivat olla perusteltuja kovien treenien jälkeen tai lisänä aktiivisessa arjessa, jossa on haastellista istua alas syömään säännöllisin väliajoin. Itse käytän proteiinijauheita pääasiallisesti korvaamaan osan tarvitsemistani päivittäisistä proteiineista, koska näissä jauheissa ne ovat kätevän tiiviissä ja helposti nautittavissa muodoissa. 

Käytössäni on tällä hetkellä maustamaton ja vadelman makuinen, stevialla makeutettu heraproteiini, sekä vaniljanmakuinen riisiproteiini, joita käytän pääasiallisesti smoothieiden joukossa. Tottakai pyrin saamaan päivittäisen proteiinintarpeeni puhtaasta ruuasta, mutta monesti kiireisenä työpäivänä on helppo napata mukaan aamulla tekemä smoothie, johon on sekoitettu proteiinijauhetta (ja viherjauhetta) mukaan.

VIHERSMOOTHIE
½ banaani
n. 1/3 mango
20-30 g herajauhetta
1-1,5 dl mantelimaitoa
1-2 rkl sitruunamehua
1 tl hunajaa




Kommentit