Winter Warien kisakatsomosta päivää

Eilen aamulla kellon soidessa 4.45 ihan hetken kävi mielessä, josko vain painaisi kellon pois päältä ja kääntäisi kylkeä. Mutta jos näin olisin tehnyt, olisi välistä jäänyt todella hauska päivä Tampereella, Winter War 2016:ssa. Ja ihan huippuahan oli myös se, että meidän salilta oli Satu läpäissyt karsinnat ja oli yksi kilpailijoista.

CrossFit-kisoissa on tarkoitus testata kilpailijoita erilaisilla tehtävillä, joilla testataan seuraavia fyysisiä osa-alueita:
  1. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys
  2. Lihaskestävyys
  3. Voima
  4. Liikkuvuus
  5. Räjähtävä voima
  6. Nopeus
  7. Koordinaatio
  8. Ketteryys
  9. Tasapaino
  10. Liiketarkkuus

Näiden ominaisuuksien lisäksi urheilijoita testataan erilaisilla liikeyhdistelmillä, sekä eri pituisissa suoritteissa. Ne urheilijat, jotka selviytyvät haasteista parhaiten, kruunataan Winter War mestareiksi. Suurin osa kisaajista harjoittelee CrossFit-saleilla ympäri Suomea, pieni määrä urheilijoita tulee joka vuosi silti myös näiden salien ulkopuolelta ja eri lajien parista.
CrossFit-harjoittelun ideologia on hyvin puristettu seuraavaan luonnehdintaan:
Huippukuntoon sadalla sanalla
Syö kasviksia ja lihaa, siemeniä sekä pähkinöitä, vähän tärkkelystä, ei sokeria. Pidä syömäsi määrät liikuntaa, muttei rasvakudosta tukevina.
Harjoittele tärkeimpiä nostoja: maastaveto, rinnalleveto, kyykyt, työnnöt sekä tempaus. Hallitse myös voimistelun perusliikkeet kuten leuanveto, dipit, köysikiipeily, punnerrus, istumaannousu, käsilläseisonta ja -kävely, voltit, piruetit sekä pidot. Pyöräile, juokse, ui ja souda, intensiivisesti ja kovaa.
Yhdistele ylläkuvattuja harjoitteita viitenä, kuutena päivänä viikossa. Käytä mielikuvitustasi, rutinoituminen on vihollisesi. Pidä harjoitteet lyhyinä ja intensiivisinä.
Harjoittele ja opettele säännöllisesti myös uusia taitoja.
(Tekstit TÄÄLTÄ)


Kisat olivat alkaneet jo perjantaina jolloin kilpailtiin kaksi ensimmäistä lajia. Lauantaina kisat avautuivat suuremmalle yleisölle ja ensimmäinen laji alkoi klo 9.00. 

Ensimmäisessä lajissa tehtiin ensin kahden kahvakuulan kanssa maastavetoja ja thrusereita (etukyykyn kautta ylöstyöntö) ja sen jälkeen tempaus vuorokäsin yhdellä kuulalla. Tämän jälkeen suoritettiin 21 leuanvetoa, jonka jälkeen palattiin kahvakuulien pariin samoihin liikkeisiin. Kun kahvakuulien kanssa oli suoritukset saatu valmiiksi, oli vuorossa 15 rinta tankoon-vetoa. Kolmannen kahvakuulakierroksen jälkeen tehtiin vielä 9 kpl bar muscle upeja, eli liike, joka lähtee roikunnan kautta leuanvetona ylös ja siitä punnerretaan itsensä ylös tangon yläpuolella ja dippinä suorille käsille. 
 



Päivän seuraavan lajina testattiin urheilijoiden voimaa, eli kyseessä oli Total2, jossa urheilijoilla oli 4 minuuttia aikaa suorittaa maksimitoisto yllä olevista kolmesta liikkeestä. En voi kuin ihailla noiden ihmisten voimaa. Erityisesti tuo valakyykky oli upeaa katsottavaa, joka on monelle vaikea liike jo vaikka ihan pelkällä tangolla, koska liike vaatii paljon liikkuvuutta ja oman kropan hallintaa. Ja nämä kilpailijat nostivat sitä reilusti yli oman painonsa verran. Huh.


Päivän kolmas laji oli vauhdikas kuuden minuutin AMRAP (niin monta kierrosta kuin 6 minuutissa ehdit). Muscle up tehtiin renkailla ja liike on tuota bar muscle upia vaativampi, koska renkaat ovat lunnollisesti tankoa epästabiilimmat. Rinnalleveto meni vauhdikkaasti, vaikka painoakin tangossa oli jonkin verran. Tuplanaruhypyillä saaatiin nostettua mukavasti sykettä. Ei sillä, etteikö muutkin liikkeet sitä nostaneet.

Taululla näkyi muuten jokaisen kilpasuoritusten aikana urheilijoiden sykkeet ja laskennalliset prosenttiosuudet maksimeista, jotka olivat mielenkiintoista seurattavaa.
Päivän neljäs laji oli kieltämättä ainakin katsojan silmään aika brutaali. Ja suorittamista ei ainakaan yhtään helpottanut se, että kelkka ei todellakaan liikkunut tuolla kumimatolla mitenkään sujuvasti. Päinvastoin, eteneminen oli hyvin hidasta ja veikkaan, että tämä laji fyysisen rankkuuden lisäksi otti varmasti myös hermon päälle. Mielessä kävi jopa, että olikohan tuota kelkan työntöä tuolla kumimatolla ajateltu ihan loppuun asti.

Finaaliin pääsivät yleisestä sarjasta 8 parhaiten suoriutunutta miestä ja naista sekä masterseista (yli 40 v) kaikki siinä kilpailleet 3 urheilijaa (3 miestä ja 3 naista, masterseilla ei ollut köysikiipeilyä).

Finaali oli vauhdikasta katsottavaa ja painojen ollessa suhteellisen kevyitä, pysyi vauhti kaikilla urheilijoilla tasaisen kovana. Kilpailuahan ei automaattisesti voittanut henkilö, joka pärjäsi parhaiten finaalissa, vaan urheilija, joka keräsi eniten pisteitä koko kaksipäiväisen urakan aikana.
Kisat kokonaisuudessaan ovat mukavaa katsottavaa ja lisäjännitystä tietenkin tuo se, että mukana on oman salin urheilija. Satu pärjäsi loistavasti ja teki mm. omia henkilökohtaisia ennätyksiään. Oli mukava seurata katsomosta Satun tasaista etenemistä ja hyvä fiilis jäi Satullekin kisoista: "Suosittelen kaikille."

Kommentit

  1. Tämä oli tosi mielenkiintoinen postaus, kiitos! Tuli sellainen olo että näinkin aloittelija (jos sitäkään termiä voin vielä virallisesti käyttää :D) kuin mie viihtyisi hyvin katsomossa! Varmasti huikee tunnelmakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä huikeat kisat ja mukava päivä. Ensi vuonna hyppäät mukaan matkaan :)

      Poista

Lähetä kommentti