5.2.2016

Parempi olo omilla ruokavalinnoilla, osa 2/5

Joku aika sitten kirjoittelin ensimmäisen osan siitä, kuinka omilla valinnoilla voi vaikuttaa parempaan oloon. Tällöin käsittelin sokeria ja alkoholia.

Parempi olo omilla ruokavalinnoilla, osa 1/5

Ja taisinpa vielä hehkuttaa tätä samaa oloa eilenkin. Ei mahda mitään, mutta kun eron huomaa näin selvästi parempaan, haluaa sen jakaa jokaisen kanssa.

Kolmisen vuotta sitten päivittäiseen ruokavaliooni kuului maitotuotteet eri muodoissa, varsinkin rahkaa tuli syötyä vähintään sen kaksi purkkia päivässä, smoothien pohja oli luonnonjugurttia, puuron kanssa söin raejuustoa ja sitä löytyi myös lounaan ja päivällisen kanssa sellaisenaan. Päivässä saattoi helposti tulla yli kilo maitotuotteita.
Kevät 2013

Maidon juomisen sellaisenaan olen lopettanut jo joskus 25-vuotiaana, kun kävin luennolla, joka käsitteli terveellistä ravintoa. Tuolla luennolla kritisoitiin maidon käyttöä mm. sillä, että eiväthän ne lehmätkään juo maitoa aikuisena, miksi meidän ihmisten pitäisi. Hapanmaitotuotteita ei kuitenkaan pidetty mitenkään pahoina. Perusteluina oli toki tieteellisempääkin faktaa ja muistan ajatelleeni, että enpä minä koskaan oikein mikään älytön maidon ystävä olekaan ollut, joten voin juoda yhtä hyvin vettä ruuan kanssa. Jugurtit (siihen aikaan tietenkin rasvattomat ja mahdollisimman vähäkaloriset) ja muut hapanmaitotuotteet kuitenkin jätin ruokavalioon. En muista silloin, että maidonjuonnin lopettaminen olisi tehnyt oloa sen paremmaksi tai huonommaksi, johtuen toki noista muista maitotuotteiden käytöstä, mutta se oli ehkä ensimmäinen askel kohti parempaa oloa. Ainakin luento jäi mieleen ja se, että maitotuotteiden käyttöä kritisoitiin jo silloin.

Vatsani ei reagoi maitotuotteisiin, mutta olen koko ikäni kärsinyt atooppisesta ihottumasta, pienestä, jatkuvasta nuhasta, joka vaati säännöllistä lääkitystä pysyäkseen poissa. Varsinkin syksyllä ilmojen viilettyä ja limakalvojen vähänkään kuivuessa nuha alkoi ja kesti koko talven. Joskus oli öitä, kun en pystynyt nukkumaan kuin istualtani, ihottumat käsivarren taipeissa olivat aika huimat, koko kehoa kutitti ja oli todella vaikea olla raapimatta itseään vereslihalle. Nuha saattoi nostaa pientä lämpöä ja totuin siihen, että olo oli koko ajan vähän puolitehoinen. Vastutuskykyni ei ollut kovin kummoinen.

Syksy 2013

Olen kokeillut varmasti kaikki mahdolliset hoidot perusvoiteista valohoitoihin ja perusrasvat sekä kortisonipohjaiset voiteet toki antoivat nimellisen avun pahimpiin iho-oireisiin, allergialääkkeet pitivät huolta, että pahin kutina pysyi poissa. Muistan aamuja, kun olo oli niin kamala nuhan ja kutisevan olon vuoksi, että olisin voinut vain käpertyä sängyn pohjalle ja jättää koko päivän väliin.

Vajaa kolme vuotta sitten aloin lukea artikkeleita maidon haittavaikutuksista ja keskusteltuani henkilön kanssa, joka oli perehtynyt mm. maidon haittavaikutuksiin enemmänkin, päätin jättää ensin rahkan, raejuuston ja jugurtit pois. Ja olo parani todella nopeasti. Ensin hävisi tukkoinen olo, sitten uskalsin jättää allergialääkkeet pois. Kutinakaan ei enää vaivannut ja ihottumat paranivat. Ylimääräinen turvotus hävisi ja olo oli kaikesta tästä johtuen parempi.

Tuo maitotuotteiden käytön radikaali vähentäminen on ollut ainakin itselleni suuri apu parempaan oloon. Muistan, miten olin aina, ihan lapsesta asti oppinut siihen, että maito auttaa lähes kaikkeen vaivaan. Oli vaikea kääntää kelkkaa ja todeta että näin ei vain ole, vaan maitotuotteilla on minun terveyteeni aivan päinvastainen vaikutus. Edelleen käytän maitoa kahvin kanssa (1-2 kuppia päivässä) ja fetajuustoa salaatissa silloin tällöin, mutta tällaiset määrät eivät vie oloani suuntaan tai toiseen.

Jos itselläsi on yhtään vastaavia oireita, kuin minulla, niin suosittelen kokeilemaan maidotonta ruokavaliota vaikka pari viikkoa. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti