Mitä on Personal Training-työ, jota teen?

Tammikuu on perinteisesti sitä aikaa, kun aloitetaan uusia juttuja; liikuntaharrastuksia, elämäntapamuutoksia, luvataan alkavalle vuodelle uusia juttuja, joista pyritään pitämään kiinni. Minusta vuoden vaihtuminen on myös aina tavallaan uuden alku ja on kiva avata uusi kalenteri ja suunnitella jo olemassa olevien juttujen lisäksi jotain uutta. Sen uuden jutun tai muutoksen ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan iso juttu, kun se jo tuo omaan arkeen uutta ryhtiä.

Vuoden alun huomaan myös omassa työssäni, kun starttailemme uusia ryhmiä ja yhteydenotot PT-palveluihin vilkastuvat. Itse nautin tästä pienestä kiireestä ja uusien projektien aloittamisesta ja innolla odotan jokaista uutta valmennusryhmää, raakaruokakurssia tai uuden asiakkaan tapaamista.

Personal Trainer-palvelut omalla kohdallani lähtevät aina siitä, että PT-palveluistani kiinnostunut henkilö ottaa minuun yhteyttä, sovimme yhteisen tapaamisajan ja juttelemme hänen tavoitteistaan ja kuinka lähdemme yhdessä niitä kohti. Tavoitteet voivat olla melkeinpä mitä vain; joskus kyse on 30 kilon painonpudotuksesta, joskus pienestä ryhtiliikkeestä arkeen, jossa halutaan liikunta ja terveelliset elämäntavat takaisin arkirutiineihin, joku haluaa pelkän saliohjelman, toinen taas liikuntasuunnitelman, johon kuuluu monipuolista liikuntaa eri lajeista, jollekin riittää pelkkä ruokavalion tarkistus.

Pidemmissä asiakassuhteissa lähden aina kartoittamaan alusta alkaen asiakkaan taustoja ja sitä, kuinka muutokset saataisiin vietyä siihen hänen omaan arkeensa. Kyse ei ole koskaan vain treenaamisesta ja ruokavaliosta, vaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, joka ottaa huomioon myös muut arjen osatekijät, kuten työn, perheen, muut harrastukset ja yleisen ajankäytön. Yhdessä mietimme, kuinka löytäisimme aikaa treenaamiselle, mitkä olisivat niitä ensimmäisiä muutoksia ruokavalioon, joilla järkevämpi syöminen saataisiin kohdilleen. Usein mietimme myös ratkaisuja ajankäytön järkevöittämiseen sekä stressin ja kiireen hallintaan.

Treenaamisen ei tarvitse olla aina pelkästään esimerkiksi salitreenaamista, vaan lähtökohtaisesti liikunnan tulisi olla jokaiselle mielekästä ja sitä, mistä oikeasti nauttii. Voimaharjoittelu on kuitenkin lähes poikkeuksetta meille jokaiselle todella tärkeää, koska tarvitsemme mahdollisimman toimivaa kroppaa koko elämämme. Voimaharjoittelussakin pyrimme yhdessä löytämään asiakkaalle sen oman mielekkään tavan tehdä treeniä. Toiset tykkäävät enemmän vapaiden painojen kanssa tehtävästä treenistä, joka onkin todella tehokas tapa treenata voimaa, kun taas toiset tuntevat ainakin aluksi olonsa "turvallisemmaksi" ja kynnyksen tulla kuntosalille matalammaksi, jos harjoitteluun lisätään eristäviä liikkeitä kuntosalilaitteissa.

Ruokavalion muuttaminen lähtee aina siitä, että asiakas pitää ruokapäiväkirjaa, jonka perusteella teen ehdotelman uudesta, järkevämmästä tavasta syödä. Mielestäni muutos ruokavalioon täytyy suhteuttaa henkilön omaan arkeen ja siihen, että muutokset ovat myös toteutettavissa pitkälläkin aikavälillä. Ihan jokainen meistä pystyy sitoutumaan vaikka mihin hetkeksi ja pudottamaan esimerkiksi painoaan tietyllä ruokavaliolla, mutta se, että muutoksesta tulee pysyvä, vaatiikin jo vähän enemmän. Ruoka on monelle myös hyvin tunteisiin ja sosiaalisiin tapahtumiin liittyvä asia ja aika harva meistä syö vain energiansaannin vuoksi. Muutokset syömistottumuksiin eivät ole vain paperille kirjoitettu ruokavalio vaan useamman osatekijän summa.

Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtään asiakkaan kanssa jo heti ensitapaamisesta, koska mikään muutos ei tapahdu vain yhtä asiaa muuttamalla. Huonojen ruokailutottumusten tai painonhallinan taustalla voi olla paljonkin asioita, jotka eivät varsinaisesti liity syömiseen, mutta liittyvät siihen, miksi paino ei laske, miksi väsyttää koko ajan. Monesti ihminen mös pikkuhiljaa ajautuu tiettyihin tilanteisiin ja olosuhteisiin, joille ajankuluessa sokeutuu. Näihin asioihin tarvitaan yleensä joku ulkopuolinen, joka kyseenalaistaa tai ylipäätänsä näkee olemassaolevan tilanteen ja antaa työkaluja järkevämpään toimintamalliin.


Ja hei, jos haluat, niin käy tykkäämässä facessa uusista sivuistani Personal Trainer Terhi Suur-Nuuja :)

Kommentit