Hyvää oloa

Muutaman kiireisen viikon  jälkeen, kun lähestulkoon kaikki toiminnot on laitettu kalenteriin, jotta kaikelle tehtävälle riitäisi aika ja mikään ei unohtuisi, tulee kalenteriin yhtäkkiä muutama ylimääräinen tunti. Minä ja kalenteri ollaan juostu kilpaa päivästä toiseen ja sitten koittaa hetki, kun olet tasapainossa kalenterin ja arjen pyörityksen kanssa. Ensimmäisenä ajatuksena on tietenkin, että olenko unohtanut jotain. En ole.

Tuntuu, että aamukin oli paljon hitaampi, vaikka eihän se oikeasti ollut. Ihan samanlainen, kuin muutkin aamut. Paitsi että tänä aamuna aloitin päivän vetämällä joogatunnin. Olen aina ollut sitä mieltä, että joogaa en tule koskaan ohjaamaan. En halua tehdä siitä työtä. Paitsi sen hetken jälkeen, kun se tuntui itsestään selvältä, että haluan. Tosin tiedän, että en tule koskaan ajattelemaan sitä työnä. Haluaisin ohjata ihmiset rauhoittumaan kiireen keskelle ja tuoda muille sen saman olon, jonka jooga tuo minulle. 


Fyysiseltä puolelta harjoitus voi olla vahvistavaa ja varsinkin keskikehon voima, jota tarvitsee lajissa kuin lajissa korostuu joogatessa. Myös liikkuvuus lisääntyy ihan varmasti. Vaikka alussa olo olisi kuin rautakangella, lisääntyy liikkuvuus kerta kerralta ja liikkeet alkavat tuntua miellyttävimmiltä ja pehmemmiltä kropalle. Suorittaminenkin yleensä unohtuu liikkuvuuden lisääntymisen myötä.

Ja se, mitä jooga tekee pääkopalle, on aika pitkälle jokaisen oma kokemus, mutta loppupeleissä aika harvalle se on kuitenkaan vain venyttelyä tai kehonhuoltoa, tai vain jotain kevyempää treeniä muun harrastamisen ohella. Se, kuinka kukin harjoituksen kokee, on toki vastaanottajassa, mutta sen lisäksi, että haluan tuoda muille sitä samaa hyvää oloa, jota jooga tuo ihan fyysisesti, toivon myös, että voisin antaa palan mukaan myös sitä puolta, joka menee henkisellä puolella ihon alle. Jos sen antaa mennä.


Itse haluan ohjata joogaa, joka on helppoa ja liikkeet suhteellisen yksinkertaisia, mutta silti tehokkaita. Jokaisella liikkeellä on kuitenkin tarkoituksensa ja tunnilla oma kokonaisuutensa. Aamutunnit haluan pitää kroppaa avaavina ja energisoivina, kun taas illalla vedetyt tunnit enemmän rauhallisina ja sellaisina, että tunnin jälkeen päivän kiireet olisi saatu nollattua.

Vaikka olen itse aika vannoutunut astangajoogaan, ei pitämäni tunnit ole puhdasta astangaa, vaan enemmänkin erilaisista, ajatuksella koostetuista liikkeistä tehtyjä harjoituksia, joita tehdessä mieli saa levätä ja kroppa saa kuitenkin monipuolisesti harjoitetta. En halua laittaa ohjaamiani tunteja mihinkään muotiin, vaan haluan pitää ne monipuolisina, avoimina, en liian vakavina.

Itselleni jäi hyvä fiilis vetämästäni tunnista ja kun tiesin, että minulla oli vielä ne muutamat tunnit ns. ylimääräistä aikaa, päätin hidastaa. Hidastaa niin, että mieli pysyi koko ajan menossa mukana. Askel ei ollut yhtään sen verkkaisempi kuin ennenkään tai en imeytynyt sohvannurkkaan lukemaan kirjaa. Vain mieli oli rauhallisempi. Rauhallinen mieli tuo itselleni järjestelmällisyyttä ja tässä kohtaa päivää voisin sanoa, että olen ollut tänään tehokkaampi, kuin monena muuna päivänä. Tiedätkö, mistä puhun?

Kommentit

  1. Olen tässä testannut pari kertaa virtuaalijoogaa ja tuumaillut, että pitäisi kai aloittaa puntteilun lisäksi joku relaxoiva harrastus :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen lämpimästi :) Itselleni nämä joogailut ovat niin mukavaa vastapainoa muille treeneille.

      Poista

Lähetä kommentti