11.12.2015

Kasvisruokapäivän intialainen versio

Eilen aamulla meinasin ajaa ojaan, kun auringonnousu oli aivan huikean kaunis. Se ei varmasti jäänyt huomioimatta keneltäkään, joka siihen aikaan oli liikenteessä. Siihen näkymään kun vielä ehti leväyttää joogamaton lattialle ja tehdä muutamat aurinkotervehdykset ennen auringonnousua, oli hyvä päivänaloitus taattu.


Tämä viikko on mennyt treenien puolesta aika pitkälle joogaillen, kun olen hakenut sitä keveyttä ja liikkuvuutta takaisin, mitä se oli ennen joogan tauolle jättämistä. Tai eihän se nyt virallisesti tauolla ollut, kun olen viikottain tehnyt kehonhuoltona joogan eri asanoja venyttelyn muodossa, mutta se kevyt lipuminen asanasta toiseen on vielä vähän taas hakusessa.


Lisäksi nappasin kirjahyllystä jooga-aiheisen kirjan uudelleen lukuun ja vaikka olen kirjan lukenut jo aiemmin, tuntui, että luen kirjaa taas uudelleen. Sieltä nousevat uudet jutut esiin aivan uudessa valossa. Itse olen ainakin huomannut oman valikoivuuteni lukemassani juuri siihen hetkeen, mitä elän.

Torstai kului taas kasvisruokapäivän merkeissä ja aamun olen aloittanut nyt jo pitkään smoothiella. Perusrunko koostuu banaanista, maustamattomasta herajauheesta ja mantelimaidosta. Marjat vaihtelevat lähes päivittäin, mutta tällä hetkellä kovassa suosiossa ovat puolukat. Lisäksi tuo ostamani Acerola-jauhe löytää tiensä smoothien joukkoon joka aamu. Ensinnäkin se maistuu hyvältä (tykkään vähän kirpeästä mausta) ja lisäksi se sisältää paljon mm. c-vitamiinia. Ja kukapa ei c-vitamiinia tarvitsisi.


Ja torstainahan on aina torstailounas ja tällä kertaa inspiraatio torstailounaan kasvisruokaan tuli ystävän miehen tekemästä ruuasta. Hehkuttelin tätä jo aiemmin jossain kirjoituksessa ja koska ruoka oli törkeän hyvää, pyysin ohjetta itselleni ja sain luvan myös jakaa sen. Ihan huippua.


Intialainen leipäjuustokastike
Sipuli
Valkosipulia
Paprikaa
2 rkl Tomaattipyrettä
2 dl Paseerattua tomaattia
2 dl Kookoskermaa
Leipäjuustoa
Ananaspaloja
(Tölkki GoGreen mustapapuja)

Mausteet:
2 tl Punaista Thai currytahnaa
Garam masala-mausteseosta (reilusti)
Curryjauhetta
Ripaus jauhettua neilikkaa
Ruokalusikallinen sokeria (myös hunaja toimi)
Fenkolin siemeniä
(Chiliä)
Tuoretta korianteria
Puolikkaan sitruunan mehu

Kuullota ja kypsennä kevyesti pannulla sipuleita ja paprika tilkassa öljyä. Lisää joukkoon currytahna, tomaattipyree ja mausteet. Paista hetki ja lisää joukkoon paseerattu tomaatti ja kookoskerma. Sekoita hyvin. Leikkaa leipäjuusto ja ananas paloiksi ja lisää pannulle. Lisää joukkoon myös suola, sokeri ja sitruunamehu. Kiehauta seosta pannulla sen aikaa, että leipäjuusto ehtii sulaa. Tarjoile tuoreen korianterin ja riisin kanssa.



Ruoan maku syntyy käytettyjen mausteiden suhteista. Itse en ole koskaan käyttänyt garam masala-maustetta ja curryn vaihdoin mangocurryyn (ihan vain fiilispohjalta), joten maku ei ollut ihan täysin vastaava, kuin mitä viikonloppuna sain maistaa, mutta tästä kuulemma tuleekin joka kerta hieman eri makuinen, riippuen käytettyjen mausteiden suhteista, aina kuitenkin superhyvää. Ja itse en tällä kertaa lisäänyt chiliä, ettei ruuasta tulisi liian tulista ja se oli ihan hyvä ratkaisu ainakin tällä kertaa, koska muista mausteista tuli tulisuutta juuri sopivasti.

Ruuan kaveriksi tein salaattia, jossa oli salaattia, kurkkua, avokadoa ja fetajuustoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti