Mitäs sun nivelille kuuluu?

"Olen Terhi, hieman yli neljäkymppinen liikunnan ja hyvinvointialalla toimiva nainen. Työssäni ja vapaa-ajallani liikun paljon ja jo ikänikin puolesta joudun kiinnittämään paljon huomiota jaksamiseen ja varsinkin palautumiseen. Nelikymppisen kroppa ei palaudu enää niin hyvin ja helposti, kuin parikymppisellä."

Näin aloitin kirjoittamaan tässä joku aika sitten, kun tein itsestäni pienen esittelyn liittyen nivelten hyvinvointiin. Kouvolan Luontaistuotteessa työskentelevä ystäväni otti minuun yhteyttä, kun tiesi näistä iän ja aktiivisen elämäntapani tuomista nivelvaivoista. 

"Ylikunto jätti kuitenkin jälkeensä sen, että olen entistäkin tarkempi palautumisesta ja osaan kuunnella kropan merkkejä liiasta suorittamisesta. Ruokavalioni on satunnaisia herkutteluja lukuunottamatta omaa jaksamista tukeva, puhtaita raaka-aineita suosiva ja ravintorikas. Lisäravinteista käytän tällä hetkellä vain magnesiumia, monivitamiinia ja d-vitamiinia. Kuuriluontoisesti olen syönyt erilaisia muitakin vitamiineja, mutta viime aikoina niiden käyttö on vain jäänyt. Huomaan tämän erityisesti nivelissäni. Ylikunto jätti jälkeensä hieman herkemmin kipeytyvät nivelet (tai sitten se on tämä ikä)."


Olen siis kieltämättä ollut hieman laiska kiinnittämään huomiota tai syömään mitään nivelille hyväksi olevia lisäravinteita. Tämä on itse asiassa aika tyhmää, koska lukiessani seuraavaa kappaletta omasta tekstistäni, voin vain miettiä, kuinka järkevää olisi kiinnittää tähän asiaan huomiota.

"Suvussani on nivelrikkoa ja koska tutkimusten mukaan se voi olla osittain periytyvää, olisi minusta ensisijaisen tärkeää yrittää ehkäistä sen alkamista, jos siihen vain pystyn itse vaikuttamaan. Tiedän, että päivittäin valitsemillani ruoka-aineilla on merkitystä myös nivelten hyvinvointiin ja järkevät valinnat pitävät minut terveempänä pidempään. Näiltä pohjilta olen erittäin innostunut lähteä kokeilemaan, mitä käyttämäni lisäravinteet tuovat tullessaan."

Eli tarkoituksena on testata tiettyjä lisäravinteita kahden kuukauden ajan, kuinka ne vaikuttavat nivelten hyvinvointiin. Tämä testi tulee kyllä niin hyvään saumaan, koska lähtötilanne niiden hoitamiseen on aika lailla nolla ja aamuisin nivelet ovat aina hetken jäykät, ennen kuin ne taas vertyvät. Jossain menneisyydessä ovat ne ajat, kun aamulla vain heräsin, loikkasin ylös sängystä ja kevyen aamupalan jälkeen saatoin lähteä vaikka juoksemaan. Juuri nyt tämä ei tulisi mieleenkään. 

Jäin miettimään tätä niveljuttua vähän pidemmäksikin aikaa, kun ystäväni sai vasta kuulla kärsivänsä nivelrikosta. Omalla kohdallani tämä on ennenpitkää varmasti myös edessä, mutta voisinko ihan oikeasti tehdä jotain sen eteen, että pystyisin ehkäisemään moisen alkamista omilla valinnoillani.

Tämä testiryhmä, johon pääsin mukaan, ei ole ainakaan kohdallani huono asia. Ja lupaan infota mahdollisista muutoksista myös täällä blogissakin säännöllisin väliajoin. 

Mutta tässä on tuotteet, joita minun on tarkoitus testata:

Serrapeptaasi
Tästä aineesta olen kuullut aiemminkin, aina pelkkää hyvää. Jo aikanaan nivelkipujen ollessa paljon pahempia, minulle vinkattiin tästä, mutta silloin se jäi hankkimatta. Serrapeptaasi siis hajoittaa sairasta ja kuollutta kudosta ja sillä on voimakas tulehdusta estävä vaikutus. Ja kun tästä aineesta alkaa etsimään tietoa, vaikuttaisi se olevan aika tehokas aine moneenkin vaivaan. No mutta, nähtäväksi jää, onko tästä minulle apua.

Kalaöljy
Kalaöljyä olen ottanut aina kapseleina, mutta en ole kovinkaan paljon kiinnittänyt huomiota, onko öljy kuinka laadukasta. Tämän tuotteen kohdalla ainakin vakuutuin puhtaudesta ja tuoreudesta. Ainut, mikä nosti selkäkarvani hetkeksi pystyyn oli, kun kuulin, että tämä ei olekaan kapseleina, vaan ihan sitä öljyä itseään. Eivätkä ne niskavillat olisi muuten ylös varmaan heilahtaneetkaan, jos minulla ei olisi lievästi traumaattisia kokemuksia lapsuuden kalanmaksaöljystä.

En unohda koskaan juhliani (olisivatko olleet syntymäpäiväni, en edes muista, minkä ikäinen olin) edeltävää hetkeä, kun äitini oli sitä mieltä, että ennen kuin vieraat tulevat, olisi hyvä ottaa ruokalusikallinen kalanmaksaöljyä. Mutta jo haju tökkäsi niin pahasti vastaan, että en suostunut öljyä edes maistamaan, en, vaikka öljyä juotettiin jokaiselle juhliini tulleelle aikuisvieraalle, vähän niinkuin esimerkkinä siitä, että "ei tämä pahaa ole". No eipä. Tiedän, että kalanmaksaöljy ei ole sama asia, kuin kalaöljy, mutta silti.

Nyt, kun tuosta kokemuksesta on sen reilun 30 vuotta aikaa, olin jo kuitenkin päässyt ajatuksen yli sen verran hyvin, että jo ihan mielenkiinnosta korkkasin pullon heti kotiin päästyäni ja maistoin. Ja oikeasti, maku ei ole paha. Itseasiassa oikein pehmeä ja jopa oikein miellyttävä, tuore. Tätä suosittelen jo tässä vaiheessa, puhtauden ja laatunsa puolesta.
NivelActive
Tämän ravintolisän kombo kuulostaa oikein mukavalta lisältä nivelten hyvinvointiin. Tuossa ylläolevassa kuvassa näkyykin, mitä tuote sisältää ja tuo NEM (Natural Eggshell Membrane) jota saadaan kananmunankuoresta (se kalvo), on sanottu olevan hyvinkin tehoas apu nivelvaivoihin. Boswellia serrata ja pirunkynsi ovat myös ns. "nivelyrttejä" ja mangaani taas edistää sidekudosten normaalia muodostumista.

Oletko sinä käyttänyt joitain näistä tuotteista? Tai vastaavia? Mitkä olivat sinun kokemuksesi?

Kommentit