Kasvisruokapäivän hampurilaiset

Melkein, mutta onneksi vain melkein tekisi mieleni aloittaa tämä juttu näillä sanoilla:
Aamu neljä eikä väsytä,
laita vielä yksi homma hoitoon.
Hei mä täällä, mul on kiire mut ei se mitään kun ei mulla oo stressii
Kato mua tarkkaan
Silmät pistä ne reippaasti kiinni
Pää kuuntele paremmin sun kroppaa
Heiluta silmäpusseja puolelta toiselle vaan kuka vaan kuka vaan tämän ossaa
ja niin edespäin.

Ja kyllä, olen myös kuunnellut viime aikoina nuoremman neidin toimesta hyvin paljon Antti Tuiskun tuotantoa. Ollaan myös opeteltu nuoremman kanssa tuo Keinutaan-kappaleen tanssi, vanhemman neidin pyöritellessä silmiään omg-tyyliin ja todetessa, että ette muuten todellakaan tanssi tuota, kun mun kaverit tulee kylään. Luvattiin nuoremman kanssa olla ihan varmasti eteisessä vastassa täysillä muuveilla Antin soidessa taustalla. Jotenkin minulla on fiilis, että meidän lapsista ei kasva ihan täysipainoisia ;).

Sen lisäksi, että olen tehnyt töitä ja ruokavalioita ja liikuntasuunnitelmia ja treeniohjelmia (joista vieläkin muutama on tekemättä) ja tanssinut Antti Tuiskua, olen fiilistellyt myös varmasti tästä eteenpäin joka viikko tulevaa kasvisruokapäivää.

Tällä viikolla kasvisruokapäivä oli eilen ja kuten edelliselläkin viikolla, kutsuin ystäväni meille syömään. Kasvisruokakirjoja selaillessani tuli valinnan vaikeus ja nyt pienet post it-lappuset koristavat kirjojen sivuja. Tällä kertaa kuitenkin päätin valmistaa kasvispihvejä, joista tuli pihvit hampurilaisten väliin. Lisäksi tein bataattiranskiksia uunissa ja tuo kuvassa oleva kaalisalaatti oli aivan huippuhyvä lisuke. Sämpylät hampurilaisissa oli gluteenittomia ja pakastealtaasta ostettuja, valmiiksi paistettuja. Ja sopivat tuohon tarkoitukseen loistavasti.

Ruoan yritin tehdä ohjeen mukaan, mutta ihan ei mennyt puikkoihin kauppareissu kovassa kiireessä. Ostamatta jäi osa raaka-aineista, kuten gruyerejuusto ja ohjeen valkokaali ja punasipulikin tuli hätäpäissään valittua alla olevan kuvan mukaan.


Mutta ei se mitään. Kaalisalaatti oli oikein hyvää silti ja pihveihin lisäsin tuon gruyerejuuston tilalle raejuustoa ja sekoitin mukaan teff-jauhoja sekä yhden ylimääräisen kananmunan, jotta sain pihveistä paistettua pihvin näköisiä. Maku oli todella hyvä ja näitä teen jonkinlaisena variaationa toistekin.

Bataattiranskalaiset on superhelppoja valmistaa. Bataatti kuoritaan ja paloitellaan, lisätään joukkoon öljyä, paistetaan uunissa n. 30 min 210 asteessa ja kun otetaan uunista, lisätään suola.

Olen nyt vähän hurahtanut tähän kasvisruokajuttuun ja tänään käydessäni nuoremman tenavan kanssa kirjastossa mukaan tarttui mm. nämä kasvisruoka-/-herkku-kirjat. Ehkä minulla on kohta kaksi kasvisruokapäivää viikossa.

Kommentit