Testissä - ilmasyvävenyttely

Oletteko kuulleet niistä liinoista, joissa voi roikkua tai joogata? Itse kuulin ilmajoogasta reilu vuosi sitten ja olin jo lähdössä Helsinkiin asti tätä kokeilemaan. Aikataulut eivät vain kuitenkaan oikein osuneet yksiin ja se jäi. Mutta onneksi kaikki kiva rantautuu myös tänne meidän periferiaan aikanaan ja niin kävi myös näille liinoillekin. 

Viivi kirjoitteli joku aika sitten kokemuksistaan ilmasyvävenyttelystä ja hetihän minä laittelin Viiville viestiä, että jos tuollaiseen on joskus mahdollista mennä kokeilemaan, niin olen tikkana paikalla. Ja tämä mahdollisuus tuli siis viime tiistaina, kun astuin Studio Darian ovista sisään.


Tunnin alussa käytiin läpi liinojen "anatomiaa". Enpä olisi ajatellut, että liina, joka menee niin kapeaksi, että mahtuu nyrkkiin, onkin leveydeltään kolme metriä ja sinne mahtuu ihan heittämällä sisään. Lisäksi esittelimme itsemme ja vaikka minulla on kokemusta kaikennäköisestä liikkumisesta, ei uuden lajin testaaminen ole minulle kuitenkaan niin helppoa, kuin voisi olettaa. heittäytymiskykyä olen harjoitellut tässä viime vuosien aikana ja tällaisessa uudessa tilanteessa minun on vaikea rentoutua.

Tunti alkoi kuitenkin rauhallisesti tehden mm. kevyitä taaksetaivutuksia ja totutellessa liinan käyttöön. Tuossa ylläolevassa kuvassa olo oli hyvin miellyttävä ja olisin voinut olla koteloituneena noin vaikka koko päivän tai ainakin niin pitkään, kun tulisi nälkä.

Tunnin aikana tehtiin paljon erilaisia liikkeitä ja vaikka kehonhuollosta pidän hyvin huolta itsekin, meni minulla oikeasti pari päivää palautuessa harjoituksesta. Ei siksi, että harjoitus olisi ollut rankka tekohetkellä, vaan siksi, että kyse oli jostain ihan muusta, kuin mitä olen tehnyt. Tunti eteni siis hyvin simppeleistä harjoitteista hieman vaativampiin ja ohjaaja piti hyvin huolta, että jokainen sai tehtyä kunkin harjoitteen omalla tasollaan. Tunnin aikana muistutettiin monta kertaa oman kehon kuuntelun tärkeydestä ja siitä, että mitään, mikä tuntuu pahalta/ei omalta, ei tule tehdä.

Itse odottelin jo tunnin alusta kaikkia kikkailujuttuja, kuten pääalaspäin roikuntoja, mutta eihän ne tietenkään tule tunnin alussa vaan ensin totutetaan kroppaa liinaan, lämmitellään ja vasta lopussa teimme muutamat vaativammat harjoitteet. Itse tykkäsin tunnin rakenteesta ja siitä, kuinka sitä vietiin rauhallisesti eteenpäin. Oma mieleni on vähän malttamaton, mutta huomasin, kuinka tärkeää on tehdä niitä myös vähemmän haastavia juttuja, jotta koko kroppa saisi tunnista mahdollisimman paljon irti.

Yksi iso asia, mistä nautin myös todella paljon, oli se, että olin tunnilla, jonka joku toinen veti. Omassa työssänihän minä olen aina se, joka on valmentajan roolissa, niin olipa kerrankin mukavaa, kun sai vain mennä muiden kanssa ja kuunnella ohjeita. Tuntia voisin suositella ihan jokaiselle, koska mistään hikiliikunnasta tai sykkeennostatuksista ainakaan tällä tunnilla ei ollut kyse, vaan nimenomaan siitä syvävenyttelystä ja oman kropan kuuntelusta. Lisäksi tunnilla pääsi haastamaan itseään juuri sopivasti ja ainakin itselleni sopii paremmin sellainen kehonhuolto, jossa pääsee tekemään asioita, eikä vain olla paikallaan. Sen verran innostuin tästä, että jos aikataulut vain sallivat, menisin alkeiskurssille tai vähintään hankin tuon liinan myös itselleni. Kotiin en poraile kattoon koukkuja, mutta meidän salilta löytyy sille paikka ihan varmasti.

Kotiin ajellessani olo oli ihan tööt ja hyvä flow säilyi koko illan. Hymyilytti.
Lisää kokemuksia tunnista voit käydä lukemassa Annan blogista. Oli hauska myös huomata, kuinka jokainen koki tunnin omalla tavallaan, kun olen jäkikäteen jutellut tunnilla olleiden ihmisten kanssa aiheesta.

Oletko sinä käynyt jo kokeilemassa näitä liinoja? Tykkäsitkö?

Kuvat:Viivi Mänttäri

Kommentit

  1. Kävin Darian salilla kahden päivän ilmavenyttelyn tutustumiskurssin ja tykästyin valtavasti. Sen verran apinan vikaa, että kaikenlainen roikkuminen on kyllä niin mahtavaa. Lahdessa kävin vielä kokeilemassa ilmajoogaa ja sitten olikin jo pakko hankkia oma liina. Nyt sillä tulee tehtyä olkkarissa iltaisin venyttelyä, joka muuten olisi niin kovin tylsää ja astangan asanoita sovellettuina. Selkä pysyy kunnossa ja lonkat kiittää, kun aiemmin olivat todella tukkeessa.
    Ja kyläileviä lapsia ei saa liinasta irti, kun ovat kerran päässeet kokeilemaan. Joten toimii myös mainiosti lapsien viihdyttimenä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mulla kanssa kolahti kovaa ja nimenomaan kehonhuollollisesti ajateltuna. Ja tuo kikkailu oli ihan parasta. Tuota ilmajoogaa täytyy vielä käydä testaamassa ja veikkaan, että joulupukki tuo minulle tänä vuonna tuollaisen liinan ;)

      Poista

Lähetä kommentti