Kun smoothiessa osuu maut kohdalleen

Eilen illalla vietin hetken jos toisenkin sohvan nurkassa noiden alla olevien kirjojen kanssa. Aloitin tuosta Superfood-Smoothiet-kirjasta ja siinä kohtaa, kun vastaan tuli päärynä-inkiväärismoothie, sanoi lamppu päässäni "bling", kävelin keittiöön, kaivelin kaappeja ja surautin ehkä toistaiseksi parhaan rehellisen vihreän smoothien ikinä, minkä olen tehnyt. Monet kerrat olen onnistunut saamaan noista vihreistä smoothieista niin nurmikon makuisia, että huh huh. 


Omat smoothieni pyöräyttelen aika pitkälle ihan fiilispohjalta, mitä kaapista sattuu löytymään ja varsinaisia ohjeita en näihin käytä. Mutta aina voi löytää jonkun kivan yhdistelmän, kuten nyt tuo päärynä ja inkivääri.

Päärynämehua ja -hilloa on jääkaappi täynnä, koska oman pihan päärynäpuu antoi runsaan sadon ja Mummi jatkojalosti ne minulle mehuiksi ja hilloiksi. Tämän lisäksi jääkaapista löytyy vastaavia jatkojalosteita myös luumusta ja viinirypäleestä. Näistä on hyvä surautella pitkin talvea mm. smoothieita.

Inkivääriä ostin viikko-pari sitten Punnitse ja säästästä, kun sinne oli tullut Ginger Peoplen inkiväärimehua, enkä ollut tullut vielä avanneeksi pulloa. Lisäksi ajattelin, että viime aikoina testaamani matchatee sopisi tähän komboon myös oikein mukavasti.

Inkivääri-päärynäsmoothie (1 annos)

Loraus päärynämehutiivistettä
1 tl tyrnijauhetta
loraus inkiväärimehua
20-30 g vaniljaherajauhetta
pari kourallista pinaattia
1 tl matchateetä
½ avokado
½ sitruunan mehu (tai maun mukaan)
mantelimaitoa (arvio n. 2 dl)

Koko setti blenderiin ja kunnon pyöritykset. Maku oli raikas ja koostumus pehmeä. Tykkäsin.


Kommentit

  1. Kiitos, melkein joka päivä uusia juttuja! Ja hyviä! Nyt on pakko kysyä neuvoa. Olemme kuusikymppisiä pari kertaa viikossa treenaavia selkävaivaisia. Salilla käyminen auttaa selkään. Mutta entä ravintolisät? Mitä olisi hyvä juoda tai syödä ennen ja jälkeen treenin? Pitäisi vielä olla laktoositontakin. Onko sinulla helppoa vinkkiä? Kiitos, kiitos etukäteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kun kommentoit :) Mitään kovin syvällistä vastausta en voi antaa näiden tietojen perusteella, mutta itse en näkisi ravintolisiä (lisäravinteita) välttämättöminä. Ennemminkin pitäisin huolta päivittäisessä ravinnonsaannissa siitä, että lähes jokaisella aterialla olisi joku proteiininlähde, ennen treeniä olisi hyvä syödä tuntia paria ennen, jotta jaksaa treenata ja treenin jälkeen tulisi pitää huolta, että kroppa saa palautumiseen hiilihydraatteja ja proteiinia ihan perusruuasta.
      Voimaharjoittelu (kuten salitreeni) on hyvästä ja tärkeää onkin pitää yllä hyvää lihaskuntoa koko elämän ajan. Keskivartalon tuki on hyvä pitää kunnossa ja tasapuolinen sekä säännöllinen vatsa- ja selkälihasten (syvät ja pinnalliset) aktivointi muiden lihasryhmien ohella on tärkeää.
      Mukavia syyspäiviä ja salitreenejä :)

      Poista
  2. Voi kiitos! Tuntuu hyvältä ja ihan luonnolliselta. Tämä siis riittää, ei tarvitse opetella lisäravinnejuttuja. Puhut just niin asiaa, nyt vanhempana tuon lihaskunnon tärkeyden huomaa! Ihan kantapään kautta. Kiitos ohjeista ja motivoinnista, näillä mennään läpi talven!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti