Pieniä ryhtiliikkeitä

Syksyssä on se mukava puoli, että arki saa omat rutiininsa ja kalenteri tulee täytettyä aika suunnitelmallisesti ja vaikka ne suunnitelmat aina toki vähän elävätkin, niin ei tule kuitenkaan elettyä ihan elo pellossa.

Kesän menin treenien kanssa aika fiilispohjalla ja treenailin aina vähän mitä huvitti minäkin päivänä. Syksyn myötä omasta treenaamisesta tulee suunnitelmallisempaa ja pienien välitavoitteiden kautta olen tehnyt myös pidemmänkin ajan tavoitteita. Ei mitään suurempaa, lähinnä omien treenituloksien parantamista voimapuolella, kestävyyden parantamista ja muutamia taitojuttuja.

En oikein meinaa vieläkään uskoa, että ylikunto ja olkapäävaivat ovat oikeasti mennyttä elämää ja kroppa toimii taas kuin unelma. Pidän edelleen sellaisia "varmuuden vuoksi" välipäiviä, en haasta itseäni tarpeeksi usein sinne epämukavuusalueelle, kun takaraivossa jyskyttää edelleen se, että en ehkä palaudu, ne kivut, joista silloin kärsin ja olkapään kiputilat ovat niin tuoressa muistissa ja niitä en halua takaisin. Nyt syksyllä olen ottanut tavoitteekseni ensin tiivistää treenaamista (toki omaa kroppaa kuunnellen) ja tätä myötä päästä edes siihen kuntoon, jossa joskus olin.

Sen lisäksi, että se tietenkin vaatii sitä kunnon treeniä, vaatii se myös sen palautumisen, joka on mitoitettu oikein. Ennen olin tosi huono pitämään välipäiviä ja oman kropan kuuntelu ei ollut vahvuuksiani. Nyt olen ymmärtänyt, että välipäivien pito aktiivisella ihmisellä ei ole heikkoutta vaan vahvuutta. Ja tästä vielä pienenä jatkumona on kehonhuolto, joka on viime aikoina hieman päässyt jäämään ja kroppa alkaa tuntua vähän jumimmalta sieltä sun täältä. Ei riitä, että käy säännöllisesti huollattamassa kehoa ulkopuolisella, itsekin täytyy tehdä töitä sen eteen. 


Kesä meni myös ruokailujen puolesta aika rennolla otteella ja vaikka se, mitä valintoja päivittäin varsinaisen ruuan suhteen teenkin, ei ole mitenkään epäterveellistä, on oma kompastuskiveni usein epäsäännölliset ruokailut. Tänään kävin kaupassa ihan vain tarkoituksena ostaa minulle itselleni eväät. Nyt on sitten alustettu neljän seuraavan päivän ruuat siihen muotoon, että ne on nopea valmistaa valmiiksi ja helppo napata mukaan. Lisäksi raivasin jääkaapista oman "Terhin eväät"-hyllyn, ettei tule sellaisia "tässä piti olla mun tämän päivän ruuat"-yllätyksiä.

Lisäksi syksyn pimentyvien iltojen myötä lisään hieman rauhoittumisaikaa, mikä tarkoittaa hyvää kirjaa sohvannurkassa, käsitöiden kaivamista kesätauolta. En edes muista, milloin olen viimeeksi ostanut tuollaista "aivot narikkaan"-lehteä. Ehkä tuo "burn fat fast" sai minut tarttumaan tuohon lehteen alitajuisesti ohittaessani lehtihyllyä. Tai sitten tuossa puolialastomassa naisessa vain oli sitä jotain.
 Tuoko syksy sinulle muutoksia rutiineihin? Ryhtiliikkeen?


Kommentit

  1. Pitäisi tuoda ja just tuohon samaan eli ruokailurytmin säännöllistämiseen! Huoh... Eikä säännöllisempi kehonhuoltokaan varmaan pahitteeksi olisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon kehonhuollon säännöllisyyteen minuu on auttanut se, kun olen takonut pääkoppaan ajatuksen kehonhuollon olevan YKSI HARJOITUS, joka saattaa kestää parikin tuntia. Perus treeniä ei tule helposti jätettyä väliin, mutta kehonhuollon kohdalla iskee usein ajatus, "no mie venyttelen/rullailen sit myöhemmin" ja sitä "myöhemmin"-kohtaa ei välttämättä tule. Lisäksi olen huomannut, että ennen vaikkapa salitreeniä saatan ajatella, että lopuksi rullaankin koko kropan läpi. No totuushan on, että vika hauiskääntö kun on väännetty, kävelen suoraan pukuhuoneen kautta kotiin :D Tällä hetkellä mun viikossa on yksi päivä, jolloin ilta on pyhitetty kehonhuollolle ja sitten toisena päivänä käyn ohjatulla kehonhuoltotunnilla, tämä toimii!

      Töissä on helppo noudattaa säännöllistä ruokailurytmiä, siitä olen onnellinen :)

      Poista
    2. MIten tuo ruokailuväli, Anna, venähtääkin niin pitkäksi aina välillä ja joskus taas tuntuu, että jääkaapin ovi käy jatkuvasti. Tänään katsoin oikein kellosta seuraavan ruokailuajan ja kyllä se rytmi sieltä taas alkaa löytyä.

      Mulla on Viivi sama tuon kehonhuollon kanssa, eli pidän sen ihan omana harjoituksenaan. Treenien jälkeen en venyttele ollenkaan, ellei joku paikka ole sitten oikein jumissa. Treeniä ennen teen kyllä avaavia liikkeitä, jotka auttavat mm. voimaharjoittelussa. Tänään kehonhuoltoni oli joogaa, joka ei ole huono asia sekään.

      Poista

Lähetä kommentti