Lämpenee, lämpenee

Niin kivaa kuin treenaaminen onkin, niin joskus sitä saa keräillä itseään ihan tosissaan, että jaksaa raahautua paikalle. Eikä se aina tarkoita, että kroppa olisi jotenkin yliväsynyt tai olisi lepopäivän tarpeessa. Joskus (onneksi tosi harvoin) ei vain huvita. Lähinnä minua ei huvita lämmitellä. Treenaaminen itsessään on aina kivaa, vaikka joskus sekin vähän takkuaa.

Oma kroppani lähtee aika maltilla liikkeelle ja lämmittelyyn saankin käyttää aika tovin, että tunnen olevani valmis treenaamaan. Lukuisat kerrat olen vähän skipannut lämmittelyitä, mikä ei ole kovinkaan fiksua, koska lämpimällä kropalla on kuitenkin kivempaa ja turvallisempaa treenata.

En sano, etteikö lämmittelyiden jälkeenkin voi sattua ja tapahtua, mutta ainakin omat urheiluvammat ovat aika pitkälle juuri niitä kertoja, kun lämmittelyt ovat jääneet vähemmälle tai se ei ole kohdistunut oikeaan paikkaan.

Esimerkiksi aikoinaan enemmän salilla treenatessani lämmittelin usein kuntopyörällä tai juoksumatolla, jossa tulee kyllä lämmin, mutta esimerkiksi yläkropan treeneihin nuo lämmittelyt eivät ole tarpeeksi. Tottakai on järkevää myös aloitella treeni painojen kanssa ensin kevyesti ja siitä lisätä vastusta pikkuhiljaa. Ihan varmasti kaikki tämän tietävät, niin minäkin, mutta niin vain muistan elävästi sen kerran, kun vähän skippasin lämmittelyissä, eli silloin monesti lämmittelyissä käyttämäni keppi jäikin nurkkaan ja mennä rykäisin kylmiltäni pystypunnerrukset tangolla oikein huolella kunnon painoilla. Ja siinähän se olkapää sitten meni, joka kipuilikin vain sen pari vuotta.

Että ei muuten kannata. Ei, jos et ole sitten valmis hidastamaan tahtia, kun olet loukkaantunut.
Tämä kuva ei liity lämmittelyihin, se oli minulle palkinto treeneistä, eli afterfun.

Nykyään lämmittelyihini ei kuulu kuntopyörä, vaan teen erilaisia toiminnallisia liikkeitä oman kropan painolla tai pienillä lisäpainoilla niin, että saan koko kropan lämpimäksi ja vielä ajatuksella liikkeet niin, että ne kohdistuvat niihin paikkoihin, jotka joutuvat tulevassa treenissä käyttöön. Lisäksi teen vielä usein liikkeitä harjanvarren kanssa sekä liikkuvuutta lisääviä liikkeitä kuminauhan kanssa.

Ja vaikka joskus aikaa meneekin lämmittelyihin useampi tovi, niin eipä ole viime aikoina sattunut ja tapahtunutkaan, vaan kroppa on pysynyt toimintakykyisenä ja palautunut aivan loistavasti treeneistä. Ja tiedän. Ei tämä kaikki ole lämmittelyjen aikaansaamaa, vaan tottakai kyse on myös oikeanlaisesta treeni-intensiteetistä, järkevästä syömisestä ja riittävästä levosta. Sekä siitä, että vältän kuormittamasta itseäni mm. stressillä.

Nämä kuvat eivät tosiaan liity lämmittelyihin, vaan siihen, että viikonloppuna sain oikein mukavaa seuraa Annista, joka oli kyläilemässä kotiseudullaan ja ehti kanssani sparrailemaan ja treenailemaan. Ja oikein mukavia treenejä saatiinkin viikonlopulla tehtyä. Itse saan aina ideoita sparraillessa seuratessani toisen tekemistä ja sen lisäksi, että takataskut täyttyvät uusista ideoista vietäviksi myös omille vedettäville tunneille, motivoivat ne myös minua treenamaan ja kokeilemaan erilaisia juttuja.

Kommentit