13.4.2015

Vatsoja palloillen

Hei kuinka monelta löytyy jumppapallo kotoa? Arvasin, melkein kaikilta.
 
Olen tässä PT-urani aikana tehnyt kyselyä, ja melkein poikkeuksetta jokaiselta tällainen pallo kotoa löytyy. Tämä ei siis ole mitenkään olennainen tieto urani tai asiakkaan kannalta, mutta aikanaan aina, kun nappasin pallon esiin, lähes poikkeuksetta jokainen asiakas totesi, että "mulla on muuten tuollainen kotona". Kun tämän tarpeeksi monta kertaa kuulin, olen ihan huvin vuoksi tätä kysynyt ja joka kerta minua hymyilyttää, kun saan vastaukseksi "joo, löytyy".
 
Tässä on muutama suosikkiliikkeeni ja varsinkin tuo viimeinen, joka tuli keksittyä vähän vahingossa, kun eräs asiakkaani muisti tuon "rutistukset pallon päällä"-liikkeen väärin, on aika "tappava". Ehdoton uusin suosikkini pallolla tehtävistä vatsalihasliikkeistä.
 
Rutistukset pallon päällä
Liike lähtee alhaalta venytyksestä. Pallo tukee mukavasti selkää, vaikka sinne kaari tuleekin. Kädet on kevyesti ohimoilla tai niskan takana kannattelemassa niskaa.

Rutistettaessa alaselkää painetaan kohti palloa, jotta yläkroppa nousee, eli ei revitä liikettä niskasta käsillä ylös. Liikkeen voi pysäyttää vaakatasoon, jolloin rutistus vatsoista ei pääse katoamaan. Pidä hetki rutistuksessa ja palauta liike rauhallisesti alas.
 
Jalkojen nostot
Käy lattialle makaamaan niin, että kädet tulevat kropan viereen. Tuo pallo jalkojen väliin ja nosta pallo suorilla jaloilla ylös.
 Laske pallo hitaasti alas painaen alaselkää kevyesti kohti lattiaa, jotta alaselkään ei tulee suurta notkoa. Kevennetty versio tästä on tuoda jalat ylös polvet koukussa.
 
Jalkojen nostot pallon päällä
 Asetu pallon päälle ja tuo pää penkin päälle. Ota penkin reunoista kiinni ja tuo jalat joko suorina tai hieman koukistettuina kohti lattiaa.
Nosta jalat kohti kattoa ja laske ne suorana tai hieman koukistettuina takaisin alas.
 
Tämä viimeinen näistä siis uusin suosikkini, koska jo pallon päällä pysyminen vaatii vatsoilta jonkun verran ja kun siihen lisätään vielä liike, niin aika mukavat irvistykset se saa aikaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti