Kevyt viikko

Aikoinaan, kun treenailin vielä enimmäkseen salilla, olin jakanut omat treeniviikot niin, että säännöllisin väliajoin minulla oli aina ns. kevyt viikko, jolloin joko pysyin salilta pois (ainakin alkuviikon) tai treenailin jotain kevyempää treeniä niin, että kroppa sai vähän palautua edellisten treenien/viikkojen jäljiltä.
 
Reilu vuosi sitten, kun omat työt olivat todella paljon fyysisempiä, eli jumpanvetoja, täytyi tämä rytmi haudata ja jatkaa omaa treenaamista aina kuunnellen omaa kroppaa. Eli treenasin, jos koin, että jaksan. Ja loppupeleissä "jaksoinkin" sitten vähän liikaa.
Nyt, kun treenien vetäminen on pääsääntöisesti valmentamista, olen ottanut tämän käytännön näistä kevyemmistä viikoista takaisin käyttöön. Tällä hetkellä treenisykli menee niin, että treenaan viikon kovempaa ja seuraavalla viikolla kevennän. Tarkoituksena olisi päästä siihen samaan rytmiin, jos kroppa suo, joka minulla oli aikaisemmin, eli kolme viikkoa tiukempaa treeniä, treeni-intensiteettiä hieman viikoittain kuitenkin vaihdellen ja yksi viikko kevyempää treeniä.
Tämä viikko minulla on siis mennyt kevennellen, ja olen painottanut enemmän oman kropan voiman kanssa tehtäviin treeneihin, tekniikkaa, ketteryyttä, tarkkuutta, taitoa. Lisäksi tälle viikolle olen varannut ekstra-aikaa myös venyttelylle ja kehonhuollolle. Niin ja jopa meditaatiolle. Ja kun illalla nukkumaan käydessäni toinen käsikin puutui alta aikayksikön, varasin ajan myös hierojalle. Päällä- ja käsilläseisonnat olivat tehneet näköjään tehtävänsä.

Ja tämän kevennellyn viikon jälkeen odottaa jo seuraavaa viikkoa. Ja kunnon treenejä.

Kommentit