Hyvät yöunet

Tämän päivän "joulukalenterin" luukusta ilmestyi hyvät yöunet ainakin seuraavalle vuodelle. Aika ihanaa. Tarpeeksi pitkien yöunien saanti on viikolla aika haasteellista, kun työt loppuvat usein vasta iltayhdeksän jälkeen ja aamulla soi herätyskello jo ennen seitsemää. Eniten tämä vaatisi ennakointia niin, että yksikään asia ei vaatisi enää aikaani (niin kuka täällä istuu kirjoittamassa?) töistä tultuani, vaan pystyisin menemään suihkun ja hammaspesun jälkeen nukkumaan.

Mutta ei. Milloin istun vielä koneelle tekemään ihan pari juttua, milloin neulon vielä hetken tai otan kalenterin esiin, kun seuraava päiväkin pitää vielä suunnitella. Yksi asia johtaa helposti toiseen ja lopulta huomaan vielä notkuvani katse puolitangossa puolen yön aikaan hereillä.

Mutta en enää (tätä iltaa ei lasketa ;)). Tästä eteenpäin pyrin pitämään huolta siitä, että saan tarpeeksi yöunta ja laadukasta sellaista. Joulupukkikin voisi tuoda minulle oikean tyynyn. Ei sellaista, josta sisuskarvat pakenevat toiseen laitaan ensimmäisen kuukauden käytön jälkeen, vaan sellaisen kunnollisen, kuin minulle tehdyn. Tässä kohtaa "joulupukki" taitaa olla minä itse...

Nyt kun tätä tyynyasiaa miettii vähän tarkemmin, on muuten aika tyhmää olla omistamatta hyvää tyynyä, koska aika paljon aikaa vuorokaudesta kuitenkin tulee siinä poskeaan lepuutettua. Ja miten rasittavaa on runtata tyynyä oikeaan malliin, jotta se olisi pään alla hyvä. Rehellisesti sanoen, mulla on aika kamala tyyny tällä hetkellä. Oikeastaan aika hirveä pommi. Osaako joku suositella hyvää tyynymerkkiä?

Kunnon yöuniin liittyy myös illalla syödyt ruuat/juodut juomat. Itse en pysty iltaisin syömään kovin maustettua ruokaa (valkosipuli, voimakkaat mausteet, sipuli, runsas suola) tai harrastamaan säännöllistä iltatissuttelua. Näihin on onneksi helppo vaikuttaa, eikä minulla onneksi ole pakonomaista tarvetta juoda alkoholiakaan iltaisin rauhoittuakseni/rentoutuakseni.

Kommentit