9.10.2014

Supermix

Kirjoittelinkin tuossa ihan joku aika sitten noista välipaloista ja tuosta herkullisesta miksatusta Trailmixistä. No, se meni vähän vähiin ennen kuin loppui ja siitähän sain sitten aivan mahtavan idean tehdä ihan oma trailmix. Koska tuo valmispussi oli oikein hyvä makuyhdistelmä, niin miksikäs minä sitä kovasti muuttamaan. Muutamia ainesosia lisäsin ja hieman aineiden suhteita muuttelin.
 
 Mutta minun trailmixini on siis koostettu näistä:

Cashewpähkinöitä
Inkamarjoja
Kaakaonibsejä
Gojimarjoja
Mulperimarjoja
Chiansiemeniä
Kuivattua, sokeroimatonta inkivääriä
Kuivattuja karpaloita
Moni noista ainesosista on sellaisia, joita en tykkää sellaisinaan syödä, mutta tuollaisessa miksatussa versiossa ne maistuvat tosi hyviltä.

Cashewpähkinöissä paljon hyviä rasvoja, sekä proteiinia, magnesiumia, rautaa, seleeniä ja muita kivennäis- ja hivenaineita.

Inkamarjat sisältävät mm. C-vitamiinia, betakaroteenia ja proteiinia. Lisäksi niissä on paljon pektiiniä, jota löytyy myös mm. pihlajanmarjoista (luonnon oma hyytelöitymisaine). Pektiini hidastaa glukoosin imeytymistä verenkiertoon eli insuliinitasot pysyvät tasaisempina. Lisäksi tuo marja sisältää fosforia, A-, B1-, B2-, B6- ja B12-vitamiinia sekä bioflavonoideja. Bioflavonoidit toimivat antioksidantteina, ja niistä ei varmaan ole näin syksyllä ja alkavalla lenssukaudella mitään haittaa, vaikka niitä nauttisikin vähän reilummin, koska ne pitävät solut kunnossa ja toivottavasti lenssut tiessään.

Kaakaonibsit sisältävät runsaasti mm. flavonoideja, antioksidantteja sekä mineraaleja kuten rautaa, sinkkiä, kuparia, C-vitamiinia, magnesiumia, mangaania, proteiineja sekä kromia. Lisäksi tässä miksissä ne antavat hieman suklaista makua. Ihan sellaisenaan en ole kaakaonibsien suurkuluttaja.

Goji-marjaa pidetään yhtenä maailman ravinnetiheimmistä hedelmistä. Se sisältää yli 30 eri mineraalia ja mm. paljon B-ryhmän vitamiineja, C-vitamiinia, karotenoideja sekä kaikki kehollemme välttämättömät aminohapot. Tätä marjaa on hehkutettu joka tuutissa, mutta itse en ole koskaan päässyt ko. marjan kanssa oikein sinuiksi, koska maku ei vain ole oikein natsannut. Pahin kokemus oli, kun joskus olen maistanut tuoretta gojimarjaa. Yääääk! Mutta tässä miksissä se menee ihan täysiä. Nyt minäkin elän lähes ikuisesti, niin on treveellinen pommi tämä marja (joka on muuten oikeasti hedelmä).

Mulperimarjat sisältävät runsaasti C-vitamiinia, rautaa ja kalsiumia.Se on hyvin runsaskuituinen ja se sisältää myös runsaasti proteiinia. Nämä antavat miksiin makeutta ja maistuvat ainakin meidän jälkikasvulle sellaisenaankin.

Chiansiemenet ovat erinomainen omega 3-rasvahappojen lähde sekä sisältävät paljon proteiinia. Omega-3 öljyt ovat tärkeässä roolissa vitamiinien ja muiden rasvojen liukenemisessa. Siemenissä on lisäksi kuituja, antioksidantteja ja vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä mineraaleja kuten kalsiumia, rautaa ja sinkkiä. Chian siemenet auttavat myös niitä, joilla on kova vatsa.

Inkivääri on myös oikein monikäyttöinen mauste ja se sisältää liudan ainesosia, kuten kapsaisiinia, beta-karoteenia, kurkumiinia, salisylaattia ja kaffeiinihappoa, jotka kaikki vähentävät kipua ja tulehdusta. Lisäksi sitä käytetään edistämään nivelten notkeutta. Sen sanotaan purevan myös flunssaan sekä se parantaa verenkiertoa, poistavaa nestettä, vähentävää turvotusta
ja parantaa verenkiertoa. Sen verran jyrkkä ja polttava maku inkiväärissä kuitenkin on, että laitoin sitä mukaan miksiin maltilla ja pilkoin palat vielä pienemmiksi.


Karpalot puolestaan sisältävät runsaasti C-vitamiinia ja kuitua. Ne ovat myös hyvä antioksidanttien lähde sekä niiden sisältämät ravinteet tukevat antibakteerisia ominaisuuksia elimistössämme ja sitä käytetään myös virtsatietulehduksien hoitamiseen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti