23.10.2014

Pikaruokaa arkeen

Jokin aika sitten kirjottelin noista vaihtoehtoisista välipaloista ja ajattelin jatkaa hieman samalla aiheella. Eli helppoja nopeita, kuitenkin terveellisiä pikaruokia arkeen. Vaikka omat ruoat kulkevat aika pitkälle arkena mukana rasioissa, tulee onneksi edes pari kertaa viikossa syötyä edes ihan oikealta lautaselta juuri tehtyä ruokaa.
 
Kiireessä helposti menee sieltä, missä aita on matalin ja kaupan eineshyllyt kutsuvat luokseen. Mutta kaikkihan tietävät, että kauppojen einekset ja pikaruokaravintolat ovat saa****sta ja kuolema kolkottaa ovella kun verisuonet tukkeutuvat, suolisto syöpyy ja sydän räjähtää heti ensimmäisen käyttökerran jälkeen.
 
No, siksihän minäkään en niitä oikein uskalla käyttää, mutta onneksi on näitä nopeita kotitekoisia vaihtoehtoja. Pikaruokaahan saa tehtyä helposti itsekin ja oikeinkin terveellisistä raaka-aineista vaikka keittämällä parsat ja paistamalla kanat, lisäämällä muutaman fetakuution, suolaa, öljyä ja vaikka Bertollin balsamicokastiketta (johon olen muuten totaalisen koukussa). Aikaa meni vajaa 10 min.
 

 
Toinen helppo ja nopea ruoka, joka on jämähtänyt omaan repertuaariini, on jauheliha-muna-sieni-sipulimössö. Ulkonäkö ei silmiä hivele, mutta maku on kyllä aika kohdillaan. Ruoka on aika energiapitoinen, mutta sopii ainakin tällä hetkellä allekirjoittaneelle, kun aikaa ei välttämättä ole joka päivä säännölliseen ruokailuun, mutta ilman energiaakaan ei elä. Ja en uskalla törmätä itseeni nälkäisenä. Olen kamala.

Tämän ruuan "pika"osuus tosin poissulkee sen, että ne sienethän täytyy jostain noukkia, mutta oletetaan, että ne on joku jo käynyt valmiiksi jääkaappiin poimimassa. Itse käyn kerran pari viikossa koiran kanssa vähän pidemmällä metsälenkillä muovipussi taskussa (niitä sieniä varten) ja löytyi sieltä vielä tälläkin viikolla suppilovahveroita. Valmiiksi pakastettuinakin. Näppärää.


Eli tähän ruokaan paistan ensin pannullisen sieniä, lisään joukkoon paketin jauhelihaa, sipulin ja pari valkosipulinkynttä + mausteet. Tästähän tulee 3-4 annosta, eli osa menee lopuksi sivuun ja pannulle jääneeseen osaan heitän kananmunan joukkoon ja pyörittelen siitä pannulla jauheliha-munakokkelin.
 Samat ruuat menevät helposti myös eväinä.

Ja sitten on tämä aamun pelastaja, joka tehdään edellisenä iltana jääkaappiin muhimaan. Raakapuuro. Tähänkin voi periaatteessa laittaa jos ja vaikka mitä mukaan, mutta itse kun löydän yhden hyväm, tuppaan jumittumaan siihen pitkäksi aikaa. Tässä raakapuurossa on 1 dl kaurahiutaleita, 3 rkl chian siemeniä, 1 tl chlorellaa, 2 rkl proteiinijauhetta (hera/herne/hamppu... name it), 1 tl ashwagandhajauhetta, n. 2 dl mantelimaitoa, 1 banaani. Kaikki blenderin läpi ja odottamaan seuraavaa aamua. Ei ehkä kolahda kaikkien makunystyröihin, mutta itse olen koukussa. Ja kun en ole mitenkään aamuihmisiä, niin tällainen valmis aampala on kuin minulle tehty.

Ja pieni helpotus pahimpaan makeannälkään löytyy hillosta ja riisikakuista. Ainakin meillä jääkaapin alahylly on täynnä erilaisia hillopurkkeja, jotka eivät ole päivittäisessä käytössä.
 Mutta kahvi, riisikakku ja hilloa ovat kyllä mainio välipalaherkku.

Ja kun aamulla on vähän enemmän aikaa tai intoa väsäillä aamupalaa ja leipä/puuro tökkii, niin helppo ja nopea se on allakin oleva lätty. Tähän sekoitan 2 kananmunaa, 1 dl kaurahiutaleita, makeutuksena hunajaa, mausteena kanelia ja kardemummaa. Kookosöljyä pannulle, taikinaseos perään ja siinä kahvin tippumista odotellessa tämä valmistuu aika näppärästi.

6 kommenttia:

  1. Mainio postaus, kiitos vinkeistä :) Perushelppoa ja hiton maistuvaa ruokaa, niin se pitää ollakin (koska einekset on ..sieltä :D) Sun välipalapostauksesta innostuneena tein hummusta, onhan törkeen hyvää riisikakun päällä ja avokadoa kaverina. Lissää näitä koska ruoka on hyvää ja syöminen on kivaa!

    - Mallu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, einekset on vähän pelottavia ;). Mä olen kanssa ihan koukussa tuohon hummuksen ja avokadon yhdistelmään. Ja kun päälle laittaa vielä vähän suolaa tai soijakastiketta. Nam. Ja kyllä, syöminen on parasta heti nukkumisen jälkeen ;)

      Poista
  2. Tota raakapuuroa on vissiin nyt vihdoin koklattava. Nyt kun saikulla on aikaa tähän kokeilevaan keittiöön ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alkuperäinen ohje on kirjasta Fuel Food, mutta itse näitä aina soveltelen riippuen siitä, mitä kaapista löytyy. Alkuperäiseen ohjeeseen tulee chlorellan sijasta vihreitä, eli salaattia, pinaattia.

      Poista
  3. Kiitos, nyt ei oo enää tekosyitä olla testailematta Terhin The Puuroa kun on kerta ohjekin siihen olemassa!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei nyt eikun kokeilemaan. Tuosta linkistä näkyy myös alkuperäinen ohje. Ihan itse en näin hienoa keksintöä ole tehnyt ;) http://tasapainossa4.blogspot.fi/2014/01/ihan-paras-aamupala.html

      Poista