16.5.2014

Puutarhajuttuja

Kevät alkaa jo sääennusteenkin mukaan kääntyä oikeasti kesäksi ja odotan ensi viikolla puutarhan räjähtämistä. Tällä hetkellä katse siirtyy to do paikasta toiseen ja täytynee raivata kalenterista ihan oma päivä puutarhahommille, jotta tuon pihan saisi jonkinnäköiseen kuosiin.
 
Onneksi kameralle voi taltioida rankalla rajauksella niitä puutarhan helmiä. Pikkuhiljaa siellä täällä alkaa kukkia mm. hedelmäpuut. Mä rakastan omenan/päärynän/kirsikan kukkia niin paljon, että olen hamstrannut omaan pihaani niitä melkeinpä vain noiden kukkien vuoksi. Tosin ei se satokaan syömättä jää. Joihinkin suihin ne päärynätkin katosivat viime syksynä. nimim. katkeroitunut päärynävarkaan uhri.
 

Ensimmäinen magnoliakin lopettelee pian kukintaansa. Mulla on omassa pihassa niitä viisin kappalein, mutta pitänee kysyä mun hovipuutarhurilta (ihana ystäväni), joka käy juhannuksena pistämässä meidän pihan uuteen uskoon, että onkohan se mennyt piilottamaan meidän yhden magnolian minne. Tai ehkä sekin vielä löytyy.

Magnolioista mä olen muuten kirjoittanut lisää TÄNNE. Ja sieltä saa lueskella tässä kesän aikana muitakin mun ja muiden kirjoittamia puutarhajuttuja.


Tulppaanit alkavat päästä hyvään vauhtiin kukinnan puolesta. Yleensä ne ovat olleet hieman reippaampia  tulemaan kukkaan. Mietinkin tässä, että onko syy viime aikojen hieman koleammissa ilmoissa, vai pitäisiköhän ihan lannoittaakin noita joskus.

En kyllä rehellisesti edes muista istuttaneeni tällaisia kaunistuksia, mutta epäilen kuitenkin näin tehneeni, kun en muutakaan ratkaisua löydä. Joku hyasinttihan tämä on ;) Ja vaikka tämän aika vahvasti mieltääkin jouluun, on tuo kyllä nätti myös puutarhassa.

Tässä keväällä hankkimani kesäkukka, tarhaneilikka 'Pink Kisses'. Kestävä jokasään kukka, joka kukkii koko kesän. Lisää tietoa TÄÄLTÄ. Vaikka kukalle ei luvatakaan talvenkestoa Suomessa, niin yrittänyttä ei laiteta. Itse ainakin ajattelin testata tuon talvenkeston istuttamalla sen syksyllä jonkun puskan juureen. Meidän piha on mikroilmastoltaan tosi suotuisa ja monet yksivuotisiksi luetut kasvit porskuttavat menemään vuosi toisensa jälkeen.

Hyvänä esimerkkinä mm. tämä lankaköynnös, joka nousee suhteellisen myöhään keväällä maasta, mutta joka vuosi sitkeästi yrittää tuota kivenmöhkälettä peittää. (kuva toissavuodelta)


Pikkuhiljaa kukkiaan on alkanut availemaan myös koristemanteli. Että mä tykkään näistä kevään ensimmäisistä kukkijoista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti