23.4.2014

Nova hyppykurssi, koulutuksen ensimmäinen päivä

Tänään koitti se päivä, jota olen toisaaltaan miettinyt paljonkin ja jonka olen koittanut myös unohtaa, että en vaipuisi liian syvälliseen pohdiskeluun. Laskuvarjohyppykurssin ensimmäinen koulutuspäivä on siis takana ja phuuuuh, sanon minä, mikä määrä teoriaa. Ja pelkkää asiaa. Nyt mielessä pyörii irrallisia lauseita tyyliin "kupu on säännöllisen muotoinen", "puolijarrut saa avata vasta kierteiden poiston jälkeen", erilaisia termejä, kuten "slider", "laskeutumiskuvio", "tarkkailukehä" sekä erilaisia korkeuksia, kuten 1600 m, 600 m, 300 m, 200 m ja 100 m. Ja toivon, että nämä kaikki tiedon jyväset järjestyvät mielessäni loogisiksi kokonaisuuksiksi ensi yön aikana.

Kurssi pitää siis sisällään kolme koulutuspäivää, joista tämä ensimmäinen oli pelkkää teoriaa. Ja asiaa tuli todella paljon. Ja hyvä niin. Itselleni ei ainakaan jäänyt epäselväksi se, etteikö tällaisilla kursseilla käytäisi läpi kaikki mahdollinen perushyppäämiseen liittyvä. Ja se tehtiin todella tarkasti, monet asiat monta kertaa kerraten ja taidettiin me toistella joitain mantroja oikein yhteen ääneenkin. Itselleni laskuvarjohyppääminen on aivan vieras harrastus, enkä ole ottanut kyseisestä lajista selvää yhtään mitään.

Kurssin alussa tuntui, että jo pelkät käsitteet menivät osittain ohi ja mietin, että suomeahan me puhuttiin täällä, eikös? Mutta ainahan se on niin, että lajissa kuin lajissa on oma termistönsä ja pikkuhiljaa ne alkoivat jäädä minunkin mieleeni. Nyt mm. tiedän, mitä ovat kupu, tunnelipari, punokset ja slider.

Tänään käsiteltiin siis perinpohjaisesti hyppykalustoa ja -varusteita, hyppytapahtumaa, varavarjon käyttöä sekä vaaratilanteita.

Kouluttaja kertoi meille erittäin havainnollisesti hyppykalustosta ja voin vain sanoa, että kylläpä on paljon pakattu tavaraa toimivaksi kokonaisuudeksi yhteen pieneen reppuun, jota laskuvarjoksi kutsutaan. "Repun" toimintaa käytiin monta kertaa läpi ja mitään kohtaa ei jätetty välistä. Uskoisin tämän päivän perusteella jo osaavani käyttää laskuvarjoa vaikka unissani.

Varusteista yksi uusista ystävistäni on korkeusmittari. Eri korkeuksia käytiinkin läpi moneen kertaan, missä tehdään mitäkin ja missä saa viimeistään tehdä mitäkin.

4000 m, here I come
 
 

Hyppytapahtuma käytiin läpi moneen kertaan. Hyppytapahtumahan ei ole vain pelkkä koneesta ulosjuoksu, varjon avaus ja pyrähdys maahan, vaan itse hyppytapahtuma alkaa jo valmistautumisesta hyppyyn sekä henkisellä että ihan käytännönkin tasolla. Itse en ollut edes ajatellut, kuinka tarkkaan kaikki pelit ja vehkeet syynätään (mikä on sinänsä ihan loogista, kun tuo varjo nyt on kuitenkin aika hyvä olla kunnossa alastullessa) tai mitä kaikkea kuuluu siihen ennen-vaiheeseen. Uloshyppy, pudotus, varjon aukaisu, sen syynääminen, että kaikki on ok ja siihen liittyvät mahdolliset lisätoimenpiteet missäkin tilanteessa, ohjaaminen käännöksineen, laskeutumisineen, jarrutteluineen ja maahantuloineen olivat ihan loogisia, vaikka paljon onkin muistettavaa niissä mitä jos-tilanteissa.

Erilaisia poikkeus- ja vaaratilanteitakin käytiin läpi. On varmasti ihan tervettä jännittää tässä vaiheessa hyppäämistä ja pohtia, mitä kaikkea voi mennä pieleen ja varsinkin, miten riskejä voidaan minimoida ennaltaehkäisemällä tiettyjä asioita jo aivan omalla käyttäytymisellä hyppytapahtuman aikana. Aina voi tietenkin tulla vastaan tilanteita, jotka ovat ennalta-arvaamattomia, mutta ainakin itse olen tehnyt tässä viime päivien aikana itselleni selväksi, että näin voi tapahtua myös ihan missä muuallakin. Viime aikaiset tapahtumat tietenkin pistivät miettimään asioita jo etukäteen, ennenkuin tiesin, mitä tuleman edes pitää, mutta tapaukset, joiden tapahtumismahdollisuus on kuitenkin ehkä yksi miljoonasta, eivät aiheuta omalla kohdallani pelon lisääntymistä.

Tällä hetkellä tuntuu, että tiedon lisääntyminen näistä hyppyasioista tuo jopa turvaa, kun ennen niin vieras elementti muuttuukin pikkuhiljaa hallittavammaksi ja tutuksi. Ja kyllä, edelleen pelottaa, mutta tämän päivän jälkeen jopa jo hieman odotan lauantaista hyppyä.


Ja tähän loppuun vielä pätkä Nova-hyppykurssin esitteestä lainattua tietoa, jossa kerrotaan mielestäni hyvin, mitä tämä kurssi pitää sisällään:

Nova (nopeutettu vapaapudotus, engl. AFF) on viime vuosina kasvattanut vahvasti suosiotaan Suomessa. Varsinkin meillä novaoppilaita on koulutettu ahkerasti - useita kymmeniä vuodessa - ja koulutusmuoto onkin kirimässä suosiossa perinteisen pakkolaukaisukurssin ohi. Loppukesästä 2013 on Nova kurssille mukaan otettu tuulitunneliharjoittelu tukemaan vapaapudotusasennon opettelua.
Kurssin ohjeellinen kesto tuutlitunnelin lisäksi on kolme päivää, jolloin kolmantena kurssipäivänä hypätään sään salliessa ensimmäinen hyppy eli "taso 1".
 
Ensimmäisellä hypyllä hyppäät itsenäisesti neljän kilometrin korkeudesta kahden kouluttajan eli novahyppymestarin varmistaessa hypyn turvallisen etenemisen. Tavoitteenasi hypyllä on tottua uuteen elementtiin - ilmaan. Vapaassa pudotuksessa harjoittelet laskuvarjohyppäämisen perustaitoja: oikeaa rentoa vapaapudotusasentoa, korkeuden tarkkailua ja varjon avaamista. Rentoa vapaapudotusasentoa harjoitellaan tuulitunnelissa 7 minutin ajan ennen ensimmäistä hyppyä. Novahyppymestarit ovat vapaassa pudotuksessa vierelläsi ja varmistavat, että hyppy sujuu kuten on harjoiteltu. Vajaan minuutin mittaisen vapaan pudotuksen jälkeen avaat itse laskuvarjosi ennaltamäärätyssä korkeudessa. Varjon avauduttua kokeilet varjon ohjaamista, paikallistat laskeutumisalueen ja ohjaat varjosi sovitun kuvion mukaisesti maahan.
 
Novakoulutus koostuu yhteensä seitsemästä tasohypystä, joilla harjoittelet nousujohteisesti vapaapudotuksen alkeita: käännöksiä, liikkumista eteenpäin, erilaisia voltteja ja stabiiliin vapaapudotusasentoon palaamista. Lisäksi opettelet erilaisia uloshyppytyylejä, varjon lento-ominaisuuksien hyväksikäyttöä ja laskeutumistarkkuutta.

Novatasojen jälkeen voit jatkaa hyppäämistä oppilaana ensin perus- ja sitten jatkokoulutuksessa. Oppilasaikana laajennat taitojasi ilmassa ja syvennät tietojasi hyppäämisen alalajeista, turvallisuusasioista, hyppykalustosta ja sääopista. Jatkokoulutus huipentuu koehyppyyn, jonka suoritettuasi voit hakea Suomen ilmailuliitosta itsenäisen hyppääjän kelpoisuutta. "Kelppari" on novaohjelmassa mahdollista saada min. 25 hypyn jälkeen, joten koulutusmuoto on tiivis ja tehokas, mutta samalla erittäin antoisa!

Niin, ja aikaisemmin olen kirjoittanut aiheesta TÄÄLLÄ.

6 kommenttia:

  1. Loistohomma, että kirjoitat blogia laskuvarjohyppykurssista! Ite meinasin ilmoittautua myös alkeiskurssille täällä Jyväskylässä, joten nyt on hyvä seurata fiiliksiä tämän blogin kautta. Tsemppiä kurssille! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kuulla, että tykkäät :) Ja mene ihmeessä, jos olet jo asiaa miettinyt. Turha lykätä päätöstä, koska voisin vaikka vannoa, että jälkikäteen sitä tulee kuitenkin miettineeksi, että miksi en tehnyt tätä aikaisemmin :) Ja tsemppiä tarvitaan, on tämä aikamoinen kokemus. Positiivinen sellainen :)

      Poista
    2. Kiva blogi! Ja hyvä Pekka! Rohkeasti mukaan vain kurssille Jyväskylään, toukokuun kurssi alkaa jo muutaman viikon päästä! :) Jyväskylässä tosin alkeiskurssit ovat hieman eriäviä tämän kurssin kanssa, sillä alkeiskurssi on pakkolaukaisukurssi eikä novakurssi, mutta hyppäämistä yhtäkaikki. Ja mitä aiemmin kurssin käy, sen pidempään kesää on jäljellä hyppyuran jatkamiseen. :)

      Poista
    3. Kyllä, suosittelen omankin kokemuksen jälkeen hyppäämistä, oli se sitten mikä tahansa kurssi, vaikka omalla kohdallani homma ei mennytkään ihan niin kuin Strömsössä ;) Ja nimenomaan, mitä aikaisemmin kurssin nyt käy, sitä pidempään on aikaa jatkaa hyppäämistä.

      Poista
  2. Joskus on tullut pyöriteltyä pienessä pääkopassaan ajatusta siitä että lähtisi kokeilemaan hyppäämistä tandemina, mutta vielä on jänöpupu liian tiukasti puntissa (liekö löytänyt sopivan kolon johon työntänyt päänsä liiankin tiukasti...). Mielenkiinnolla seurailen siis ja odottelen kokemuksia ekasta vapaapudotuksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt päästät puput vapaaksi sieltä, minne päivä ei paista ja lähdet kokeilemaan vaikka sitä tandemia ensiksi. Ja sitten vaikka ihan itte. Sinut tuntien et varmasti tule pettymään :)

      Poista