SE aika vuodesta

Heipparallaa :)

Tulipahan mieleen, että kun tuo vuosikin on vaihtumassa ja moni varmaan on taas päättänyt aloittaa sen "uuden elämän", niin ihan muutama juttu siitä.

Tarkoitus ei ole alkaa neuvomaan ketään ja yksi tapa ei sovi kaikille, mutta sen verran kirjoitan aiheesta, että jos olet funtsinut aloittaa nyt, niin mieti näitä, ennenkuin aloitat :)

Onko kaikki palikat kasassa? Oli tavoitteena sitten laihdutus, elämäntapojen muuttaminen terveellisimmiksi tmv., niin uhraa sen verran ajatusta sille, että esimerkiksi laihdutus ei ole vain liikunnan lisäämistä ja herkkujen poisjättämistä. Sillä pääsee hyvään alkuun, mutta tällä ajatusmallilla ei vielä lopullisia tuloksia synny. Pysyviin tuloksiin päästään, kun koko paketti on kasassa. Pakettiin kuuluu mm. lepo, ruoka, liikunta sekä yleinen hyvinvointi.

Heti mulle kaikki tänne vai yksi muutos kerrallaan? Jos elämä on muuten hirveää kiirettä, stressiä, sitä sun tätä ja silmäpussit laahaavat perässä, ei ehkä kannata aloittaa liikunnan lisäämistä heti ensimmäiseksi ja pistää itselleen jyrkkiä rajoja syömisten kanssa. Mitä jos aloittaisitkin siitä, että pysähdyt hetkeksi ja päätät hieman höllentää kiirettä ja stressiä, nukkua kunnon yöunet joka yö. Kun tämä on hanskassa ja olo on virkeä, voisit funtsia, josko siihen ruokailuun tosiaan tekisi joitain muutoksia, koska tämä nykyinen ei ole ehkä kuitenkaan se ideaalein. Toisille sopii se kerrasta poikki ja koskaan en syö enää karkkeja tai muuta epäterveellistä ja toisille kaiken kieltäminen vain tuo hirveän karkkihimon ja homma leviää räpylään viimeistään parin viikon päästä. Kumpaan ryhmään sinä kuulut? Kun lepo ja ruokailu alkaa sujua, on liikuntaakin helpompi lisätä, kun olo on virkeä ja oikeanlainen ruokailu tukee liikkumaan lähtemistä.


 


Ei ole oikotietä onneen. Vaikka olet kuullut tarinoita siitä, kuinka pussikeitoilla ja ateriankorvikkeilla pääsee hyvään alkuun, kun ne motivoi painonpudotusta, koska se tippuu alussa niin nopeasti. Jos tämä on sun juttu, niin ok, mutta kropallekin ehkä fiksumpi tapa ja ei niin shokkijuttu on kuitenkin pitkäjänteisyys. Jossain vaiheessa eteen tulee joka tapauksessa se hetki, että pussikeitoilla ei elä ja mitäs sitten? Palaatko samaan vanhaan kaavaan ja saat kadotetut kilot, jotka ovat lähteneet todennäköisesti sekä rasvasta, että lihaksesta takaisin pelkkänä rasvana. Kuulostaa ihanalta ;) Vai otatko selvää, mikä on järkevä tapa sinulle syödä ja päästä tavoitteeseesi. Monella meistä on selkeä kuva ja tieto siitä, kuinka syödä terveellisesti, mutta jostain syystä sitä ei noudateta. Ei puhdas ruokavalio ole mitään rakettitiedettä ja pitämällä homman tarpeeksi simppelinä, unohtamalla itselleen oudot kikkakolmoset ja syömällä tarpeeksi terveellistä ruokaa, pääsee jo hyvään alkuun. Nälkää tarvitsee hyvin harvoin nähdä, kun pudotetaan painoa järkevästi. Kitudieetit ovat niin so last season ja aivan turhia. Miksi pitää nähdä nälkää? Onko se nyt kosto/ihan oikein minulle, kun olen päästänyt itseni tähän kuntoon? Kamoon, arvosta itseäsi edes sen verran, että teet sen tällä kertaa järkevästi. Niin, ja jos olet itse epävarma, niin ainahan on ihmisiä, jotka osaavat auttaa. Kyllä, se on hidas matka, jossa oma kroppakin on välillä niin ilkeä, että vastaan voi tulla viikkoja kun ei tapahdu mitään ja paino vain junnaa.


Muutos vaatii muutoksen. Se on näin yksinkertaista. Ei voi kuvitella tekevänsä muutosta ilman, että muuttaa mitään. Syömällä samoja ruokia kuin nyt, ei tule tuloksia. Pitäisikö omissa liikuntatottumuksissa oikeasti muuttaa jotain, koska 6 tuntia jumppaa viikossa/ nykyinen saliohjelma/kävelylenkit koiran kanssa ei tuotakaan toivottuja tuloksia? Kyllä? Pitääkö oikeasti alkaa tekemään eväitä? Niin mutta kun mä tykkään siitä ja tästä ja tuosta. Ei kaikkea tarvitse muuttaa, mutta yleensä suurin ongelma löytyy omista asenteista ja ennakoinnin puutteesta. Jostain täytyy luopua saadakseen jotain tilalle. Ja kyllä, ei se ole aina niin kivaa ja huonoja päiviä tulee ihan varmasti.


Että tällaisia vaan. Ei mitään yksityiskohtaisia ohjeita, vaan ihan muutama juttu ajateltavaksi. Tuleeko mieleen vielä jotain, mitä kannattaisi funtsia, avaimia onnistumiseen?

Kommentit

  1. Ehkäpä sananen aiheesta Maltti on valttia? Muutoin erittäin hyvin esitettyä asiaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä vähän sivusinkin aihetta tuossa ei ole oikotietä onneen, mutta nimenomaan malttia ja pitkäjänteisyyttä se vaatii :)

      Poista
  2. Otan onkeeni! Ensin siis käsittelyyn aamupala. Herkkävatsaisten aamupalavihjeitä googlaamaan. Tai jos jollain muulla on kokemuksia, niin kirjoitelkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, pikkuhiljaa. Hyvän peruspuuron aamuun saat, kun teet puuron 1 dl kaurahiutaleita (+2 dl vettä) 2-3 rkl raejuustoa ja 50-100 g marjoja ja 1-2 tl öljyä (kookos/avokado tms.)

      Poista

Lähetä kommentti