8.10.2013

Kasvisruokavalio ja proteiinit


Viikko takana uutta uljasta elämääni kasvissyöjänä ja täytyy vain todeta, että onpa ollut yllättävän helppoa. Mistään ei ole tarvinnut luopua ja ruoka on maistunut hyvältä. Olen kaikkiruokainen, kaikki ruuat ovat maistuneet hyviltä ja pyrin syömään mahdollisimman monipuolisesti.
 
Suurin kysymysmerkki tuntuu olevan proteiininsaanti ja saako sitä kasvisruokavaliolla tarpeeksi. Itse olen pitänyt vielä mukana maitotuotteet ja kananmunat, joten niistä saan vielä pientä proteiinilisää ruokavalioon, sekä mm. heraisolaattia palautumisjuomana.
Proteiinia kasvisruokailija saa mm. pavuista, linsseistä, siemenistä, pähkinöistä, täysjyväviljasta. Itse olen lisännyt mm. hamppuproteiinin ja hampunsiementen käyttöä. Hamppuproteiinia lisäilen mm. aamupuuroon ja smoothieisiin/viherpirtelöihin. Hampunsiemeniä ripottelen mm. soijajugurtin ja marjojen päälle, puuron päälle, erilaisiin ruokiin ja salaatteihin.
 
Lisäksi olen lisännyt moniin ruokiin lisukkeiksi herneitä ja kikherneitä, mungpapuja. Pähkinöitä, siemeniä ja manteleita olen käyttänyt kohtuudella päivittäin jo ennen tätä lihattomuutta. Kaapissa odottaa kuivatut linssit, pavut ja seitanin raaka-aineet tekijäänsä. 
 
Rakentelin tuollaisen taulukon, johon heitin aika randomilla erilaisia kasvipohjaisia proteiininlähteitä ja jonkunnäköisiä annoskokoja. En siis missään nimessä suosittele, että kukaan söisi vain 1500 kcal päivässä, vaan tähän on koottu ainoastaan ruoka-aineita, joista saa monipuolisesti reilun 100 g proteiinia päivässä.

Jos vielä syö munia, maitotuotteita ja proteiinilisiä, niin proteiinin määrää saa helposti suuremmaksi ja jopa osan noista vaihtoehdoista voi jättää pois. Ravintosisällöt otin kalorilaskurista. Lisäksi, jos muiden kasvipohjaisten ruokien proteiinisisällöt kiinnostavat, löytyy aika näppärä taulukko TÄÄLTÄ.

 
Itse hieman karsastan ajatusta myös suuresta soijatuotteiden käytöstä. Tieto lisää tuskaa ja kun lukee tarpeeksi monesta lähteestä GMO-soijasta, jalostuksesta, hintojen polkemisesta yms. niin alan olla pikkuhiljaa vakuuttunut että jos soija nyt ei itsessään tunne kipua kerättäessä,  ei se kovin eettinen tuote ole.

No mutta, johonkin täytyy vetää raja, tai kohta ei pysty syömään enää mitään tuntematta tuskaa jonkun osapuolen puolesta. Jatkan edelleen siis lähituotetun kausiruuan suosimista ruokavaliossani, ilman lihaa. Ehdoton en ole tässäkään, mutta aina voi tehdä parempia valintoja.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti