Potkulautaa, ruokaa ja polvien rutinaa

Mä aika vähän täällä kirjoittelen noista meidän tenavista ja ihan tarkoituksella näin, mutta tänään tein kyllä niin hyvän oivalluksen, että varmasti ropisi luova äiti-pisteitä.
 
Meillä on molemmat tenavat olleet aina aika varovaisia, mitä tulee noihin fyysisiin suorituksiin, kuten vaikka pyörällä ajoon tai uimiseen. Kumpaakaan ei voi kuvailla ketteräksi tai luonnostaan liikunnallisesti lahjakkaaksi. Ei ole siis tarkoitus luoda tenaville mitään uskomuksia, joita he kantavat mukanaan lopun ikäänsä kyvyistään liikkua. Päinvastoin pyritään olemaan kannustavia, ja esimerkiksi nuoremman uimakoulua tämän kevään seuranneena koen suurta ylpeyttä niistä taidoista ja siitä uskalluksesta, joita hän on saanut.

 
 
Saman muistan vanhemman neidin pyörälläajon opettelussa. Kun ei vaan uskaltanut. Ja vanhemmat siinä yrittää ylipirteinä vieressä kannustaa, että hienosti menee. Niin lensi pyörä lopulta parkkiin ja vanhempi neiti totesi ykskantaan, että yritän ensi kesänä uudestaan. Ja niinhän se yritti ja onnistui.
 
No, nyt nuoremmalla olisi apupyörien poisotto edessä ja vähän heikosti on neiti itse mukana tässä projektissa. Tänään sitten keksin investoida potkulautaan ja se olikin menestys. Tällä nyt sitten mennään niin kauan, että luottamus omiin kykyihin kasvaa. Ei siis mitään tämän maatamullistavampaa, mutta kuitenkin. On meillä ollut jo vanhemmalla neidillä aikoinaan potkulauta, joka hajosi ja jostain syystä ei tullut silloin hankittua uutta. Mutta nyt taas on ja ainakin tämä vekotin innosti tuota nuorempaa versiota lähtemään minun kanssa koiran ulkoilutuslenkille. Eikä tarvinnut kertaakaan kuunnella "Äiti odota. Mä en jaksa kävellä"-narinaa.
 
 

Ja muutama testaus ruokapuolella.

Iltapalaksi kaivelin ananaksen jämät ja lisäsin mungpapuja, hampun siemeniä ja vaniljakastiketta. Olipahan hyvää. Tuskin tuo kaurapohjainen vaniljakastike sen terveellisempää on, kuin muutkaan lajitoverina, mutta ihan kokeilumielessä ostin. Ja oikein hyvänmakuinen se oli.



Lisäksi tein eilen töihin evääksi päärynä-mungpapu-hampunsiemen-cashewpähkinä-kurpitsansiemenhässäkän ja hyvää oli.

 
 
 
Itselleni ja tenavalle tein välipalasmoothiet, johon pohjaksi laitoin maustamatonta jugurttia, banaania, päärynää ja mansikoita. Tämä versio neidille ja itselleni lisäsin vielä hamppuproteiinia, hampunsiemeniä ja spirulinaa.


Vanhat polveni on alkaneet taas kesän korvilla rutisemaan, kun on noita juoksuaktiviteetteja alkanut taas tulemaan. Eilen alkoi jo kuulua pelkästään kävellessä niin häiritsevää rutinaa, että päätin kaivaa kaapista alla olevan purkin esiin ja lisäksi yritän muistaa ottaa mun päivittäiset kalaöljykapselit ja hyvällä omallatunnolla taidan lisätä avokadoa vielä lisää mun ruokiin :D

Kommentit