4.6.2013

Haaste ja puutarhaa


Mirkka oli haastanut minut seuraavanlaiseen juttuun:
 
Haasteen tarkoitus on löytää uusia blogeja ja auttaa huomaamaan heitä joilla on alle 200 lukijaa. Että saa liittyä, mua ei haittaa, vaikka mulla olisi päälle 200 lukijaa ;) Niin, siis:

1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään.
2. Pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen.
3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille.
4. Heidän pitää valita 11 bloggaajaa jolla on alle 200 lukijaa.
5. Sinun pitää kertoa kenet olet haastanut.
6. Ei takaisin haastamista.
 
Näitä vastauksia pyörittelin mielessäni hengaillessani aamulla puutarhassa koiran kanssa. Muutama kuvakin tuli puskista otettua samalla reissulla. Luonto on vain NIIN kaunis tällä hetkellä.





Siis 11 faktaa. Näitä oli kieltämättä aika vaikea keksiä, ettei tulisi ihan itsestäänselviä asioita.
1. Noita kukkia kuvaillessa tuli ensimmäisenä mieleen se, että olen asunut pariin otteeseen Hollannissa. Ensin töissä ja sitten opiskelemassa. Nuorempana olin satavarma, että muutan ulkomaille pidemmäksikin aikaa, ja kaukokaipuu oli kova. En sitten kuitenkaan tullut muuttaneeksi maailmalle, vaan Kouvolaan. Heh. Olen kuitenkin tyytyväinen, että aikoinani edes nuo reissut tein, ettei jäänyt loppuelämäksi tuo ajatus ulkomaille muuttamisesta häiritsemään. Nyt on hyvä näin.
2. Olen kotoisin Lappeenrannasta, mutta lukion jälkeen, kun muutin pois kotoa, olen asunut siellä täällä. Lapsuuteni aikana olen muuttanut vain kerran, mutta aikuisena äkkiseltään laskettuna eri asuinpaikkoja tulee mieleen 16. Mielestäni olen myös roudaillut tavaroitani ihan tarpeeksi paikasta a paikkaan b, että ihan hevillä en tästä enää mihinkään muuta. Nyt on hyvä näin.
3. Varmasti näistä muutoista ja eri paikkakunnilla asumisista johtuen myös murteeni vaihtelee sujuvasti liikuttaessa vaikka Kouvola-Lappeenranta väliä. Itse en aina edes huomaa tuota mäsän vaihtumista miesieksi, mutta leikitään, että olen sitten vaikka kaksikielinen.

 
4. Nuoruuden harrastuksiini kuului mm. baletti, pianonsoitto ja partio. Baletti karahti kovakärkisiin tossuihin, pianonsoitto murrosikään, mutta partio kuului elämääni 13 vuotta. Partion aloitin 6-vuotiaana, kun mammani keksi mattoja kutomaan mennessään, että viereisessä talossa oli samaan aikaan partiolaisten kokoontuminen ja sai minut näppärästi "hoitoon" tunniksi pois jaloista pyörimästä. Ihan kirjaimellisesti, koska muistan miten minusta oli mukava tehdä maja kangaspuiden alle. En ollut varmaan yhtään tiellä :D
5. Minulla on moottoripyöräkortti ja nuorena omistin kevytmoottoripyörän. Minulla ei ole kuitenkaan mitään hinkua hankkia enää moottoripyörää. Ainakaan tällä hetkellä. Vaikkakaan en koskaan tule unohtamaan sitä tunnetta, kun hyppää pyörän selkään ja ajelee tuolla pitkin maita ja mantuja.


6. Olin nuorempana aika vakuuttunut, että en hanki koskaan lapsia, ennenkuin tapasin nykyisen mieheni. Ja nyt minulla on niitä kaksin kappalein (lapsia siis). Olin päälle 30, kun sain ensimmäiseni, koska en olisi ehkä kokenut itseäni tarpeeksi kypsäksi äitiyteen ennen sitä. Myöhäisherännäinen?
7. Minun on usein vaikea mahtua "muottiin" ja olen omimillani, kun saan luoda omat raamini ja toimintatapani. Pystyn tietenkin tekemään myös kompromisseja, mutta sisälläni asuu varmasti ikuinen teiniangsti.
8. Olen viime aikoina tajunnut, että elämäni ei tästä enää lyhene ja en haluaisi tuhlata aikaani asioihin, joita en koe niin tärkeiksi. En pidä siitä, että minulla on nykyään aina kiire.

9. En pystyisi elämään/tekemään töitä kovassa bisnesmaailmassa, koska omiin arvoihini kuuluu voimakkaasti eettisyys. En halua luvata kenellekkään asioita, joita en pysty pitämään tai minkä takana en seiso.
10. Lapsena matkustelimme paljon. Rakastan matkustelua, mutta koska elämä on myös niitä kompromisseja, olen toistaiseksi vaihtanut matkustelut kodin rakentamiseen. Valitettavasti kaikkea ei voi saada, mutta tulevaisuudessa haluaisin käyttää enemmän rahaa matkustamiseen ja elämyksiin.
11. Ällöän sammakoita. Ja sisiliskoja. Ja käärmeitä. Ja kaikkia limaisia eläimiä. En pysty laittamaan matoa koukkuun tai ottamaan kalaa pois koukusta. Onkiminen ja virvelöiminen on tosin oikein mukavaa muuten :)
 

 
Ja Mirkkan kysymykset:
 
1. Elämän tarkoitus? Elää onnellisena omaa elämäänsä ja osata arvostaa sitä mitä on saanut.
3. Lempi asia tai paikka kotonasi? Tällä hetkellä sänky, jossa voisin viettää nukkuen putkeen vähintään 24 tuntia, mutta muuten vähän tilanteesta riippuen, mitä tekee. Keittiön pöydän ääressä on tullut vietettyä monta mukavaa iltaa :)
3. Minkä kirjan olet viimeksi lukenut? Taisi olla vegaanin käsikirja tai jotain sinnepäin. Ihan mielenkiinnosta aihetta kohtaan.

 
4. Lyhyen aikavälin tavoitteesi? Löytää arkeen tasapaino.
5. Elämääsi eniten vaikuttanut ihminen? Mun äiti ja äidinäiti
6. Mikä kesässä on parasta? Hengailu ja fiilistely
7. Järvi vai meri? Järvi-ihmisii olen. Meri on jo suuruudessaan hieman pelottava. Mutta siis joo, voin lähteä merenrannalle hengailemaan vaikka heti. Nou proplem.
 


8. Etelä vai pohjoinen? Ei mulla ole pohjoista mitään vastaan, mutta etelä. Se on tutumpi. Tosin tässä voisi olla ajatuksen paikka ja lähteä tutustumaan pohjoiseen, jotta siitäkin tulisi tutumpi.
9. Oletko unelma-ammatissasi? Kyllä kovasti tuntuu siltä.
10. Jos voisit muuttaa yhden asian elämässäsi, mikä se olisi? En mä muuttaisi mitään, koska kaikki tämä eletty on muovannut minusta juuri tällaisen, enkä olisi tässä ja minä, jos jotain lähtisin muuttamaan. No ok, voisin olla vaikka taas 25.
11. Missä haluaisit olla kärpäsenä katossa? Siellä, missä jaetaan oikeita numeroita lottoon.


Itse en haasta nyt ketään, enkä nyt kyllä keksi 11 kysymystäkään (jos haluat, niin vastaa noihin samoihin kysymyksiin, ne olivat oikein hyviä kysymyksiä), mutta itse aloin taas miettiä näihin vastaillessani sitä, mitä tehtiin viimeisenä PT-kurssin päivänä. Eli pistettiin ylös MINÄn ympärille (mind map) erilaisia omia roolejaan (työntekijä, vaimo, äiti, siivooja jne...) ja lähelle sitä minää ne roolit, jotka kokee tärkeiksi ja aina sitä kauemmas ne, jotka eivät ole niin tärkeitä. Tässä tullaan taas siihen, kuinka tärkeäksi koen mitkäkin asiat ja kuinka paljon aikaa käytän minulle tärkeisiin asioihin ja kuinka paljon niihin en niin tärkeisiin asioihin.

Suosittelen miettimään tätä ja sitä, meneekö ajankäyttö tärkeiden ja ei niin tärkeiden asioiden suhteen oikein :)

2 kommenttia:

  1. Olipas kiva juttu, kiitos. Tuli mieleen, että ihmiset ovat aika samanlaisia - niin oli samanlaisia mietteitä elämästä kuin itsellä. Onnellista vakautta etsimässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva että tykkäsit. Arkipäivä on tosiaan niin iso osa elämää, että ei siinä varmaan ole mitään väärää, jos senkin eläisi tasapainossa :)

      Poista