Retki Punnitse ja Säästä-kauppaan

 
Tuttuni on töissä paikallisessa Punnitse ja Säästä-kaupassa ja sainkin eilen oikein kunnon esittelykierroksen siellä. Itse olin aivan pähkinöinä, kun tämä liike saapui vihdoin ja viimein meidänkin periferiaan. Muistan kierrelleeni kaupassa tavarapaljouden ähkyssä ja päätin, että joskus teen siellä oikein kunnon kierroksen ajan kanssa. Ja eilen oli sen aika.
 
Ihan ensimmäisenä täytyy kehua paikan asiantuntemusta. Artikkeleita kaupassa on TODELLA paljon ja en voinut kun ihmetellä, miten ihmeessä henkilökunta pystyy hallitsemaan ja tietämään tuon kaiken kaikesta.
 
Tällä kertaa painotin kierroksellani vaihtoehtoisiin proteiinin ja hiilihydraatin lähteisiin, sekä kasvispohjaiseen ruokavalioon. Tietoa tuli NIIN paljon, että olin vähintään pyörryksissä tämän retken jälkeen.
 
No mutta, yritän tässä muistella oppimaani ja vähän jäsennellä joitain juttuja. Ja hei, ihan saa reippaasti oikaista ja täydentää, jos jotain oleellista unohdin mainita. Luonnollisesti en ole näitä kaikkia alla olevia tuotteita myöskään ehtinyt tässä päivän aikana testaamaan, joten kokemuksia otetaan vastaan myös mielellään.
 
Kuulen usein arvosteltavan sitä, että saako kasvisruokavaliolla tarpeeksi proteiinia. Omat kokemukseni ovat tähän asti rajoittuneet lähinnä papujen, tofun ja soijan tuntemukseen.
 
Hamppuproteiini on hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät syystä tai toisesta halua käyttää eläinkunnan tuotteita. Tässä on hyvä proteiininlähde vaikka palautusjuomaksi, puuron ja rahkan/jugurtin sekaan, smoothiehin, you name it.
 
 
 
Liikkeessä on myös hyllymetreittäin erilaisia raakaruokapatukoita; suklaata sekä marjoista ja pähkinöistä yms. valmistettuja. Ja löytyihän sieltä raakaruokaproteiinipatukkakin. Sellainen tarttui minunkin matkaan ja täytyy sanoa, että täyttä tavaraa on. Ja hyvääkin vielä :) 
 
 
 
Hieman aina kalskahtaa korvaan, kun kasvisversioita kutsutaan "lihantyyppiseksi". Jos olisin kasvissyöjä, tämä kuulostaisi ehkä korvaani hieman negatiiviselta. No mutta antaahan se kuitenkin kuvaa tuotteesta. Tällaisia alla olevia purkkeja ja purnukoita löytyy kaupasta myös hyviksi proteiininlähteiksi. Itselleni oli aivan uusia tuttavuuksia nuo tuotteet: mock duck, seitan, tempeh ja maapähkinämureke. Nämä kuulostavat niin mielenkiintoisilta, että aion näitä kyllä ennakkoluulottomasti testata.
 
 
 
Sitä ennen annan kuitenkin mahdollisuuden erilaisille soijatuotteille. Keittiön pöydänkulmalla odottaa pussissa soijaleikkeitä ja soijasta valmistettua burger mixiä. Soijasta löytyy eri koostumuksena kyllä proteiininlähdettä vähän joka lähtöön. Täytyy siis alkaa etsiä erilaisia reseptejä.
 
 
Muistan, kun joskus aikanaan kauppoihin rantautuivat kasvismakkarat, olisiko ollut 1990-luvun puoltaväliä tai alkupuolta. Oma ruokavalioni oli silloin melko kasvisruokapainotteinen ja into pinkeänä ostin näitä aivan järkyttävän makuisia makkaroita. Hirveä trauma jäi elämään syvälle sisimpääni vuosikymmeneksi. Kunnes eilen löysin nämä kasvismakkaraversiot (allaolevassa kuvassa ylähyllyllä). Oikeasti. Aivan älyttömän hyviä. Senkun ottaa paketista ja pistää ääntä kohti. Nopeaa, helppoa ja hyvää.
 
 
 
 
Ruokakauppareissulla tarttui mukaan vielä Tuomon luomun ruisleipää ja tuo paprika-jugurttilevite. Vähän tuollaista äijähenkeä havaittavissa. Vain liha puuttuu.
 
 
Sitten siirrytään ruokiin, jotka ovat edelleen hyviä proteiininlähteitä, mutta joista saa myös hyviä hiilihydraatteja. Ei pidä ihmisen ilman niitäkään olla.
 
Pavuista ja linsseistä löytyy liikkeestä laajat valikoimat.
 
 
 
Uusi tuttavuus itelleni oli  mung dal. Eli kysehän on halkaistuista mungpavuista. Itse olen mungpapuja kyllä idätellyt, mutta tällaisessa muodossa en ole niihin vielä törmännyt
 
 
Uusi tuttavuus itselleni oli myös gramjauho, joka on siis kikherneistä tehtyä jauhoa. Sopii kuulemma hyvin ainakin kasvispihveihin ja sillä voi korvata osan leivonnassa käytettävistä jauhoista. Ja sopii tietty gluteenittomaan ruokavalioon.
 

 
Tästä linkistä löytyy muuten proteiinipitoisia kasvikunnan tuotteita lisää.
 
 
Ruuan lisukkeiksi perinteisten perunan, riisin, pastan (ylläolevassa kuvassa täysjyväpastaa) yms. hiilarien lähteiden lisäksi voi käyttää mm. bulguria, täysjyväcouscousia sekä gluteenittomia, hirssiä, kvinoaa ja amaranttia
 
 
 
Muutkin gluteenittomat tuotteet ovat myös hyvin edustettuina.
 
 

Lisäksi reissulla kiinnitin huomion näihin erilaisiin makeutusaineisiin. Stevia onkin jo tuttu, ja karppisokerista sekä xylitolista olen tietty kuullut, mutta kumpaakaan en ole vielä tullut kokeilleeksi.
 
 
 
 
 
Ja kun nyt päästiin kevennettyihin makeisiin, niin alla vielä muutama sokeriton makea vaihtoehto.
 
 
 


 
Sokeriton suklaalevite :)
 
Lisäksi itseä kiinnostaa vihersmoothiet, niin niihin mukavia lisiä ovat mm. nuo vihreät jauheet ja jos maitotuotteita ei halua käyttää, löytyy niillekin vaihtoehtoja.
 
Tässä vain muutamia mainitakseni:



 



Lisäksi heräteostona nappasin mukaani kookosvettä. Maku ei ollut pöllömpi tuollaisena valmiiksi maustettuna versiona. Maustamatonta voisin kuvitella käyttäväni smoothiessa nesteenä. Sillä tuntuu olevan niin paljon hyödyllisiä vaikutuksia, että täytynee antaa tälle tuotteelle jatkossakin mahdollisuus. 
 


 
Tällä kertaa en panostanut herkkuihin ollenkaan, joita Punnitse ja Säästä on pullollaan. Maistoin kyllä muutamaa itselle uutta juttua, mutta näistä herkkujutuista taidan tehdäkkin sitten ihan oman jutun :)

Kommentit

  1. Olipa kiva juttu :) Tuli jotain uutta tännekin. Tuosta soijasta täytyy sanoa, että mua on nyt niin monesta suunnasta peloteltu silla miten suurin osa soijatuotteista on ylijalostettu pilalle. Soijan oma rakenne on pilkottu niin että sen hyödylliset ominaisuudet on onnistuttu hävittämään. Tuo tempeh on kuulemma poikkeus ja siinä soija on sellaisessa muodossa missä sitä on alun alkujaan käytetty. Täytyisi joku kerta koittaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä olen kanssa lukenut tuosta soijasta puoleen ja toiseen. Ja jos tuota tempehiä katsoo, niin varmasti on aivan autenttisessa muodossaan. Niin on nätti ;)

      Poista
  2. Olen itse kokeillut useita kookosvesiä ja tämä on ollut ehdottomasti parasta:

    http://www.dr-martins.at/home.php

    Sitä saa esim. Kouvolan Prismasta. Tosin makuja ei taida olla montaa. iHerbsistä saa myös aika edullisesti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tämä kookosvesi oli mulle uusi tuttavuus. Olen kuullut, mutta en ole tullut maistaneeksi. Mutta täytyy tosiaan testata eri versioita tästäkin erikoisuudesta. Kiitos vinkistä :)

      Poista

Lähetä kommentti