9.4.2013

Juokse, Terhi, juokse

 
Kevät on taas ehtinyt siihen malliin, että tänään piti viimeistään kaivaa lenkkarit kaapin periltä ja suunnitella pientä testilenkkeilyä. Ensi viikolla aloittelen muutaman asiakkaan kanssa juoksutreenejä, niin olisihan tuo nyt vähintään kohteliasta pysyä itsekin vauhdissa.


Ennen lenkillelähtöä istutin viikonloppuna Ikeasta ostamani (puoleen hintaan, kun halvalla sai) perunanarsissit. Muutaman vuorokauden niitä roudailin sisään ja ulos. Nyt saavat luvan olla jo niin karaistuneita, että kestävät yönkin ulkona.

Hortonomi tyytyväisenä vaativan istutustyön jälkeen
 
Luonnonläheisenä ihmisenä olen pitänyt metsän eläimistäkin talvella hyvää huolta. Jos nyt taas missasin lintujen talviruokinnan, niin jäniksille olen jättänyt loistavat apajat. Joku voisi puhua suojaverkkojen unohtamisesta, itse puhuisin uhrautuvaisuudesta luonnon puolesta.

Vielä olisi vähän kuorta jäljellä
 
 
Juoksulenkiltä odotin pieniä välikuolemia luovan tauon jälkeen, mutta askel olikin tosi kevyt ja vedin vielä lenkin päätteeksi muutamat vedot, jotta sain sykkeen aika huippuunsa. Hyvä fiilis. Sykekin pysyi suht alhaalla koko lenkin ajan, vaikka vauhti oli ihan ok. Tässähän voisi kuvitella olevansa paremmassakin juoksukunnossa.
 
Tästä riemastuneena suunnittelen jo aamulenkkien lisäämistä ohjelmistoon. Kilpailuaikoinani kävin vetämässä aamuisin ensin n. puolen tunnin hölkän ja siihen päälle vetoja. Kilpa"uran" jälkeen olen käynyt vastaavilla aamulenkeillä ehkä noin yhden kerran. Saattoi mennä silloin ehkä hieman yli. Nyt kymmenen vuoden tauon jälkeen voisin jopa suunnitella näiden palauttamista arkeen.
 
Ei sen aamulenkin tarvitse mikään tunnin lenkki olla. Itse ainakin sain oikein hyviä tuloksia 30-40 minuutin aamusessioilla, alkuun lämmittelyhölkkä ja sitten vetoja niin, että sydän lentää kurkusta ja keuhkot räjähtää rinnasta. Niin mukavaa ja helppoa. Eikä varmasti tarvitse noita vetojakaan aina tehdä, pelkkä hölköttely riittää. Se tuo kummasti virtaa koko päivään.

Iltapala

2 kommenttia: