Kesäkuntoon-projekti

No mä oo nyt vähä miettiny.....

Kun mähän kirjoittelen tätä blogia pääsääntöisesti ihan vaan siitä ilosta, että musta on kiva kirjoittaa mun aivopieruja ulos. Päästellä aivokaasuja siis.

Ja vaikka tämä on ihan mun omiin ajatuksiin perustuvaa jorinaa milloin mistäkin, enkä anna minkään tahon vaikuttaa siihen, mitä ja mistä kirjoittelen, on musta kuitenkin ollut ilo huomata tuolta tilastoista, että täällä käy ihan kivasti koko ajan enemmän ja enemmän porukkaa. Selkeästi huomaa myös sen, että treenaamiseen liittyvät aiheet kiinnostavat eniten.

Noh. Tästä päästään nyt siihen, että itse suunnittelin ottaa seuraavat 3 kk "kesäkuntoon"-ajatuksen kannalta ja mietinkin, josko teistä samasta asiasta kiinnostuneista saisin vertaistukea. Ei sillä, että se olisi ehdoton edellytys mun onnistumiselle tai epäonnistumiselle, mutta paljon mukavampaahan se on jakaa muiden kanssa niitä onnistumisen ilon hetkiä ja myös niitä repsahtamisia. Jokaisella on siis ne ihan omat tavoitteet, mutta mennään niitä kohti yhdessä.
Viime kesän kesäkunto

Tarkoitus ei siis ole pitää mitään tiukkaa ruokapäiväkirjaa grammoineen, vaan omalta osaltani haluaisin jakaa päivittäisiä syömisiäni mm. kuvina; hyviksi, helpoiksi ja terveellisiksi havaitsemiani ruokia, välipaloja, "roudaa helposti mukana"-ruokia jne. Sekä tietenkin monipuolista treenaamista.

Maustamatonta jugurttia ja mustikoita. Tykkään.

Siksi en mm. lähde jakamaan mitään tarkkoja ruokavalioita tai treeniohjelmia, koska se, mikä sopii minulle ja minun tavoitteisiin, ei välttämättä sovi aivan samanlaisena jollekin toiselle. Tarkempia ohjeita haluavat voivat ottaa sitten vaikka yhteyttä ihan henkilökohtaisesti allekirjoittaneeseen.

Tarkoitus on kuitenkin antaa vinkkejä ja mielellään myös vastaanottaa niitä, mitkä edesauttavat painonhallinnassa, kiristelyssä kohti rantakautta ja ylipäätään siinä, mikä on järkevä tapa syödä ja treenata. Mihinkään ihmedieeteille en lähde, vaan kyse on ainakin omalla kohdallani pienistä ruokavalion muutoksista, jotka on helppo sisällyttää arkeen. Kuitenkin niin, että ruokavalio pysyy suht monipuolisena.

Suklaaproteiinikakku pahimpaan makeannälkään
 

Jos olet mukana messissä niin huikkaa tuonne kommenttilootan puolelle. Vaikka FB:iin näitä omia jorinoitani aina linkittelenkin, ei se ole tällä kertaa mielestäni ehkä paras paikka näille jutuille.

Milläs aloitetaan? Karkkilakolla?

Kommentit

  1. Karkki/sokerilakko, tai ainakin raju vähentäminen siten että makeaa saa syödä kerran viikossa :) . I'm in!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jesh, juuri noin. Omia tavoitteita kehiin :) Hieno juttu.

      Poista
    2. Onhan siis noita tavoitteita muitakin, mutta tämä osoittautuu aina ja jatkuvasti kompastuskiveksi... Tästä lähin alan raahaamaan töihin kahvitunnille viherpirtelön sen keksi/pullamössön sijaan, jota pöydästä aina löytyy ;)

      Poista
    3. Juuri noin. Yksi askel kerrallaan :)

      Poista
  2. No minähän olet mukana!!! Jonkinlaista herkkujen vähentämis -prjotektia tässä pitäisi miettiä ja noihin herkkuihin kun kuuluu niin paljon muutakin kuin karkit. Tosin jos jotain "herkunkorvikkeita" löytyypi, niin aina vaan parempi. :D
    t. Outi, joka lukee joka kerta nää sin mainiot turinat

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä Outi! Herkkujen vähentämisestä on hyvä aloittaa :)

      Poista
  3. I'm in. Turhat sokerit ja pullamössöt pois ainakin näin alkuun, poistuu turha väsymys ja turvotuskin.

    Terkuin Riksu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoo! Nimenomaan aina ei tarvitse edes tuijottaa vaakaa, vaan niillä pienillä muutoksilla saa paremman olon ja vähän napakkuutta kroppaan :) Väsymyskin on helposti korjattavaissa pelkällä ruokavalion muuttamisella tai säännöllistämisellä.

      Poista
  4. Hieno idea, tulee mielenkiintoinen kevät. Lämpimät kiitokset arjen kuvauksista ja aidoista tunteista, ihka tavallisesta arjesta - harvinaista luettavaa tässä ähkyblogimaailmassa. Mukana edelleen joka päivä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kaunis sanoistasi. Lämmitti kovasti mieltä :)

      Poista
  5. Mä lähden myös mukaan sokerilakkoon + vähentämään maitotuotteita sekä hiilareita. Kävin tänään vaa'alla pitkästä aikaa ja näköjään possuttelu on tehnyt tehtävänsä :D

    Sokerilakko tosin omalta osalta niin, että siihen asti kunnes tulee jonkun "spesiaalitilanne" niin sitten on lupa syödä. :)

    Tsemppiä vertaisverkolle ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vertaistuki on paras tuki :)

      Ja ei tietenkään pidä olla liian ehdoton missään. Spesiaalitilanteet on aina etusijalla ;)Tuohon sokerikoukkuun on niin helppo jäädä. Itselle ei ole mikään ongelma olla ilman, mutta sitten kun jää taas koukkuun, niin tulee mussutettua herkkuja helposti päivittäin.

      Poista
    2. Niin ja piti vielä sanomani, että musta oli silloin tosi kiva seurata sitä sun 30 pvn tehopaleota silloin, olisko ollut vuosi sitten :)

      Poista
  6. No tottahan toki lähden ystävän kelkkaan... Ja siitä hyötyy itsekin! Ja toivottavasti "kesäksi kuntoon"-rojekti antaa positiivisia muutoksia elämään myös kesän jälkeenkin. Tästä se lähtee :) t. Jenu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä olet aikaisemmminkin onnistunut, niin ihan varmasti onnistut nytkin. Varsinkin, jos on tarpeeksi hyvä motivaatio :)

      Poista
  7. Miekin olen mukana. :D Oon alkanut käydä jumpassa ja yritän lopettaa liiallisen herkuttelun. Eilen tosin repsahdin minikokoiseen TV-pussiin (lieventävä asianhaara, koska se olisi voinut olla jättiläismäinen Suffelipuffipussi), mutta nyt yritän päästä taas ruotuun. Pitää vaan muistaa syödä säännöllisesti, jotta karkkihimo pysyy poissa. T. Rimpula-siskosi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno juttu :) Nyt ei muuta kuin omat ruokailut yhtä säännöllisiksi kuin pikkuneidillä, niin siitä se lähtee.

      Poista
  8. Moikka! Meillä on kanssa isännän kanssa samansuuntaiset suunnitelmat, mutta vähän heikosti on ainakin mun kohdalla lähtenyt käyntiin. Salilla on kiva käydä mutta jostain syystä toi syöminen on edelleenkin ongelmallista mulle. Lähinnä niin että tulee jätettyä ruokailuita väliin :( Mutta messissä ollaan. T: Kaisu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä Kaisu! Nyt on niin hyvä aika aloittaa, eikä viime hetken paniikissa huhtikuussa :) Ruokailu on yleensä se suurin kompastuskivi, vaikka loppupeleissä on hyvinkin yksinkertainen juttu. Mutta sillä on hyvä aloittaa, että syö säänöllisesti. Silloin tulee vältettyä niitä nälkäpiikkejä ja "nopeita ratkaisuja", joilla saa verensokerin nopeasti ylös, mutta jotka itseasiassa vain ruokkivat ruokahalua :)

      Poista

Lähetä kommentti