4.9.2012

Raakaruokakurssin sadonkorjuujuhlat


Eilinen ja tämä ilta meni mukavasti raakaruokakurssilla opetellen, mitä kaikkea voikaan tehdä silloin, kun uuni on huollossa tai paistinpannu on haljennut.
 
Ja täytyy sanoa, että jos odotukset olivat korkealla, niin niihin vastattiin ainakin 150 prosenttisesti.
 
 
Aloiteltiin valmistamalla vihreä piirakka mm. avokadosta ja lehtikaalista, jonka pohja"taikina" tehtiin manteleista ja pellavansiemenistä.
 Työn vaativuus vetää vakavaksi paatunemmankin harrastajan
 
 Yksinkertaista ja kaunista
 
 
Lisäksi valmistettiin erilaisia risottoja kukkakaalista. Mä en kyseenalaistaisi tämän kokemuksen jälkeen enää ollenkaan sitä, jos joku tulisi väittämään, että riisi on tehty kukkakaalista. Miten se voikin maistua niin risotolta!
 Nyhjää tyhjästä?


 Tupu, Hupu ja Lupu
 
 
Ja koska missään kokkiohjelmassakaan katsojia ei jätetä ilman jälkkäriä, tehtiin mekin omenapiirakkaa. Ja kyllä, tämä on ehdottomasti to do-listalla kotonakin.

Onneksi ruualla oli vuorokausi aikaa lasehtia ja tänään oli illalla taas uudet resptit testissä.
 
 
Hieman skpetisesti suhtauduin tämän päivän ruokalistalla olevaan raaka lasagneen. Mutta kuinka väärässä ihminen voi taas ollakaan omine pienine ennakkoluuloineen....
 Kesäkurpitsasiivut taipuivat hienosti lasagnelevyiksi
 
 
Kastikkeiksi tehtiin tomaattikastike, valkoinen kastike ja vihreä öljy.
 Ensin kesäkurpitsaa, sitten kastikkeita ja kerroksen päätteeksi pari viivaa vihreää öljyä
 
 
Raakalassen kaveriksi tehtiin vielä vihreä keitto. Ja siinä se oli. Aivan jäätävän hyvää ruokaa. Voisin syödä vaikka joka päivä.
 
Ihan vaan varmuuden vuoksi pyöräytettiin vielä gazpacho, jotta nälkä ei jäisi kurnimaan kenenkään vatsaan.
 Kääk, mä meinasin unohtaa ottaa kuvan...
 
 
Alla oleva kakku vei kyllä kielen mennessään. Onko olemassa pahaa suklaakakkua? No nii-in... Ei ollut tämäkään. Aivan taivaallista. Oodi sille.


Ja jotta varmasti tulisi vetäistyä jälkkäriöverit, kaverina banaanijäätelöä ja chili-puolukkakastiketta. Niinpä. Ei kuulosta pahalta, eikä muuten maistunutkaan pahalta.
 Ommmm-nommmm....

Raakaruokakurssilla tehtyjä ohjeita voi käydä bongailemassa täältä.

Suuret kiitokset Magnukselle silmien (ja suun) avaamisesta ennakkoluulottomaan kokeiluun raakaruokien parissa.

Itse palailen kokeilevan raakakeittiön pariin varmasti seuraavaksi tuolla toisen blogin puolella, kunhan perehdyn tähän maailmaan vielä paremmin.

Alla olevat fiilistelykirjat ostin viikonlopun reissulta Ruotsista. Tämän kurssin jälkeen näille on aivan varmasti käyttöä.

4 kommenttia:

  1. Minulla on tällä hetkellä pasmat ihan sekaisin ruoka-asioiden suhteen. Viimeiset kaksi vuotta olen yrittänyt sisällyttää mahdollisimman paljon raakaruokaa ruokavaliooni. Kesällä sitten kävin ayurveda -konsultaatiossa. Tuomiona häiriintynyt vata ja tärkein korjattava asia alkaa syömään taas erityisesti lounaalla "kunnon" lämmintä ruokaa... Raakakeitot kait tässä voisivat jotenkin toimia mutta itse olen enemmän tykästynyt salaattihenkisempään raakailuun. No onneksi on jäljellä vielä raakajälkkärit ja täytyy todeta, että nuo teidän tekemät eväät kyllä kelpaisivat vaikka sitten olisi millainen häiriö riskinä!

    Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps Hanna, mä kanssa tän kaiken muun keskitien etsimisen lisäksi yritän löytää sen mulle oikean tai edes mua tyydyttävän tavan syödä. Sellaisen, jossa kropalla ja päällä on hyvä olla. Näiden parin viime kuukauden aikana olen puhdistanut omaa ruokavaliotani aika yksinkertaiseksi ja tulevaisuudessa tältä pohjalta on hyvä lähteä lisäämään kokeilemalla niitä mulle oikeita juttuja. Esimerkiksi olen ollut niin onnellinen siitä tunteesta, kun ei tee herkkuja mieli. Niin hyviä kuin ne ovatkin, niin ei ole ihmisen ikuisessa sokerihumalassa hyvä tallata. Mun ainakaan.

      Poista
  2. Nälkä tulee jo pelkästään kuvia nähdessä... Onneksi siis pääsin maistelemaan noita myös itse, ja myönnän, että tuo raakalasse oli siis varmasti yksi parhaista ruoista mitä olen koskaan syönyt!! Sitä siis myös meidän perheen menyyssa jossain sopivassa välissä ;) . Suklaakakusta puhumattakaan...

    Raakaruokakokeilu-bloggailua odotellessa siis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä aion kyllä ehdottomasti antaa tälle "tyylille" jalansijaa meidän perheen ruuanlaitossa. Pikkuhiljaa testaillen. Tein muuten äsken tenaville sitä banaanijäätelöä, mitä eilen tehtiin ja kommentti oli: Äiti, sä teet maailman parasta jäätelöä. Että sisäänajo suoritettu 10+ pistein. Ei paha :D

      Poista