16.5.2012

Uni paras lääke on

Viime aikoina on venytetty iltaa ja nukkumaan on menty puoliltaöin, mikä on aivan liian myöhään siihen nähden, että aamulla herätys on jo 5.30. Olen aikaisemmin pärjännyt 6 tunnin yöunilla ihan loistavasti, mutta kun tätä ikää alkaa tulla lisää mittariin on unen määräkin kasvanut. Nykyään ideaali määrä on 7-8 tuntia. Ja varsinkin tällaisena kiire aikana olisi tärkeä, että tulisi nukuttua kunnolla.

Itse huomaan univajeen sen väsymyksen lisäksi turvotuksena, päänsärkynä, ajatuksen hitautena, kaiken epäterveellisen mässyttämisenä. Helpoin ratkaisuhan tähän onneksi on mennä vähän aikaisemmin nukkumaan. Riittävää yöunta on alkanut arvostamaan, koska olo on vaan niin paljon parempi säännöllisesti tarpeeksi pitkäännukuttujen öiden jälkeen.

Yöunen laatuun vaikuttaa ainakin omalla kohdallani illalla nautittu alkoholi. Lasi siideriä tai tilkka punaviiniä ei vaikuta asiaan, mutta yhtään suurempi määrä vaikuttaa heti unen laatuun. Toinen on, jos on syönyt illalla voimakkaasti maustettua, suolaista tai rasvaista ruokaa, niin heräilen pitkin yötä juomaan ja olo on jotenkin ahdistunut. Valkosipuli on näistä muuten yksi pahimmista.


Ongelmaa nukahtamisen kanssa minulla ei onneksi ole ja unen laatu on hyvää, jos ei lasketa suhteellisen tapahtumarikkaita unia aina silloin tällöin. Hyvä että pää ehtii tyynyyn kun olen jo unessa. Joskus luen hetken kirjaa, joka on aika toivotonta, kun muutaman lauseen päästä alkaa pilkkireaktio. Onneksi näin, koska muistan ne ajat, kun kärsin unettomuudesta, rytmihäiriöistä ja ties mistä. Opettelemalla olen luopunut niistä kehää kiertävistä ajatuksista iltaisin, jotka eivät taatusti ratkea yön pikkutunteina pohtimalla.

2 kommenttia:

  1. Minä kuvittelin jo päässeeni eroon öisistä vatvomisista mutta nyt olen taas pari viikkoa heräillyt öisin miettimään asioita. Edelleenkään eivät ratkea aamuyöstä...Tilannetta ei helpota Annin yösyötöt joista kyllä pitäisi oikeasti jo luopua... Nuo alkoholi ja valkosipuli ovat muuten tosi pahat myös minulle. Minä en kestä edes sitä yhtä annosta alkoholia tuossa suhteessa tai se pitää juoda joskus kolmelta iltapäivällä.. Äidin iltapäiväkännit rules!!! Ja ne kännit siis tulevat jo siitä yhdestä annoksesta. Käytännössä merkitsee sitä, että juon sen lasillisen punkkua jo ruokaa laittaessa.. Mutta olipas taas terhi tutun kuuloisia juttuja sinulla!

    Hanna

    VastaaPoista
  2. Joo, täytyy myöntää, vaikka olenkin kehittänyt aika hyvän teflonpinnan noita yöajatuksia vastaan, tulevat ne silti tarpeeksi väsyneinä sitten vaikka uniin, muodossa tai toisessa. Ja lopputulos on sama, onko valvonut vai nukkunut levottomasti.

    Ja ei kuule muuta, kuin pieni taskumatti mukaan töihin ja siinä iltapäivän kahvitauolla vähän tissautat huomaamattomasti menemään. Jos jäät kiinni, niin perustelet sen tuolla yöunien menetyksellä. Kumpi on pahempi, se että sä olet vähän rennompi ja mukavampi iltapäivän töissä vai tosi ärtynyt koko päivän huonojen yöunien jälkeen...

    VastaaPoista