10.5.2012

Totuus tulee lasten suusta?

Mä olen parin viime päivän aikana saanut oikein urakalla lähikontaktia esikoululaisiin, muihinkin kuin siihen omaani.

Eilen aamulla meille töihin tuli porukka eskarilaisia tutustumaan, millaista työtä kauppapuutarhalla tehdään. Se oli osa isompaa kokonaisuutta, jossa kuvataan eri asioita lasten silmin. Täytyy kyllä sanoa, että tuon ikäisten jutut on niin hauskoja. Posket punottaen vaan voin kuvitella, mitä juttuja nuo omat laukovat tuolla päiväkodissa.

Lapset olivat ihailtavan kiinnostuneita kukista ja yksi pikkuneiti tulikin toteamaan hetken kukkia katseltuaan: "Hei tuletko mun mukaan, niin mä näytän sulle, minkä kukan mä otan mun äidille äitienpäivälahjaksi, kun mä sitten kohta lähden täältä. Sen voisi paketoida jotenkin kivasti." Onneksi en jäänyt tilanteesta hämilleni vaan kysäisin neidiltä, että olihan sulla varmaan rahapussi mukana ja viikkorahat säästettynä. Raha ei ilmiselvästikään kuulunut vielä tytön elämään. Heh, olisi mukava tavata tytön vanhemmat.

Toinen äärilaita oli poika, joka kuultuaan, että saavat ottaa orvokkipöydästä yhden orvokin muistoksi käynnistä, kysyi: "Mikähän näistä väreistä on kaikkein arvokkain?" Selvää bisnessmiehen vaistoa. Silti aika yllättävä kysymys tuon ikäiseltä. Olisi mielenkiintoista tavata myös tämän pojan vanhemmat.

Yksi mielenkiintoisimmista kohteista oli avonainen kanankakkalannoitepurkki... Niin. Kyllä. Tämän äärellä yksi tyttö halusi avautua ja totesi: "Meidän iskän kakka haisee ihan kamalalta." Joo, hei kiitti infosta. Tämän keskustelun pohjalta, en ole niin kiinostunut tapaamaan tämän tytön vanhempia.

Oma eskarilainen oli tänään jännityksestä soikeana, kun aamulla lähdettiin tutustumaan tulevaan kouluun. On siinä kuulkaa äidillä tunteet pinnassa, kun ensimmäinen aloittaa koulun. Mutta mukavaa oli, että samalta alueelta aloittaa koulun aika moni jo entuudestaan tuttu. Kivempi tallata koulutietä jonkun kaverin kanssa.

Mutta on hei muuten pikkasen kehittynyt tekniikka 30 vuodessa (pitäisikö olla edes yllättynyt?) No, on ne nykyajan "liitutalut" hienoja. Itse varmaan osaisi edes käyttää moisia. Ja kohta mun ekaluokkalainen on aivan pro. Tässä alkaa tuntea taas itsensä vanhaksi.

Meidän iso pieni melkein koululainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti