7.3.2012

Arkiaamun rutiineja

Ystäväni bongasi tämän artikkelin ja ainakin itse nauroin ääneen tätä lukiessani. Voin vain kuvitella ne äidit siellä luennolla "ennen päivitystä" pyörittelemässä salaa päätään ja hymyilemässä kohteliaasti luennoitsijalle.

Meidän perheestä löytyy kaksi alle kouluikäistä lasta ja täytyy kyllä sanoa että arkiaamut, jotka muuten toistuvat samanlaisina aamusta toiseen, eivät meinaa lasten osalta rutinoitua millään. Muutaman vuoden tätä testanneena voin sanoa, että ennakoinnit ja muut etukäteisjutut auttavat aamuihin ehkä noin 10 %, pinna on kasvanut vuosien varrella huomattavasti, mutta ei varmasti koskaan saavuta ihannetilaa, kannustamisen tulos unohtuu heti toisen saappaan kohdalla (siis lapselta).

Koska olen luopunut siitä ajatuksesta, että lapset pystyisivät mukautumaan aamurutiineihin, on ollut pakko aloittaa muuntautuminen omista toimintatavoista. Olen testannut puoli tuntia aiemmin heräämistä. Ei mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Voisinko syödä aamupalan vasta töissä? En, koska tipahdan lapsen tasolle kiukuttelussa nälkäisenä, eli se ei ole kenenkään etu.

Toistaiseksi ainut toimiva keino on myöhästyä töistä päivittäin 10-15 min. Antakaa varoitus, antakaa potkut, mä en tee yhtään sen enempää töitä päivän aikana, tulen mä 10 minuuttia aiemmin töihin tai en. Jos tuo maaginen 10 minuuttia auttaa siihen, että aamuisin ei pala hermot ja päiväkodissa voi odottaa rauhallisesti, että tenavat ovat saaneet vaatteet pois, pestyä kädet ja heipattu halien kanssa, niin minusta se on sen arvoista.

Toinen vaihtoehto on laittaa lapset illalla nukkumaan tarhavaatteet, ulkovaatteet ja kengät jalassa.

5 kommenttia:

  1. Ihanaa Terhi!!! En olekaan ainoa, joka on vakiinnuttanut tavan myöhästyä töistä 10 min... Olen todennut aivan samat asiat kuin sinäkin. No tänään heräsin Einon kanssa klo 5.00 ja olin töissä 7.58. Eikä meillä se valmiiksi pukeminenkaan auttaisi vaan joko a) ne vaatteet häviäisivät päältä yöllä tai b) edellisenä päivänä puetut kamppeet pitäisi joka tapuksessa vaihtaa vielä aamulla syystä tai toisesta. Mutta voisko lapset pistää yöksi valmiiksi autoon ja aamulla voisivat matkalla pestä hampaat jos tois niille sinne autoon vesimukit ja harjat?

    VastaaPoista
  2. Siis tuo äskeinen anonyymi olen Hanna (Viljaranta)

    VastaaPoista
  3. Heippa Hanna! Mä en usko, että me ollaan ainoita tässä maailmassa. Mutta omalla kohdallani helpotti myös se, että hyväksyin itselleni sen lapsellisen vartin (vastine akateemiselle vartille??), niin ei sitten tarvitse takakireänä ajaa tuolla liikenteessäkään. Children, what a great excuse ;)

    VastaaPoista
  4. mitäs tänä aamuna oli tapahtunut, kun olit jo ennen mua töissä? Lapset siis kävi tarhavaatteet päällä nukkumaan ilmeisesti :))

    VastaaPoista
  5. No nii-in. Eilinen oli joku tilastollinen poikkeama :D. Olin vähän järkyttynyt itsekin. Lupaan ettei se toistu :DD

    VastaaPoista