Tarve muutokseen

Maanantai on niin klisee aloittaa tällaista, mutta en jaksanut enää odottaa huomista. Pitkään, lue pari vuotta, olen enemmän tai vähemmän suorittanut asioita ja elämästä oikeasti nauttiminen on jäänyt taka-alalle kaiken kiireen ja tekemisen alle.

Ruuhkavuosia elellään, kyllä; kaksi alle kouluikäistä lasta ja koira, talonrakentaminen, kaksi työssäkäyvää aikuista. Aika tavallista kuitenkin. Mutta silti, jossain vaiheessa elämästä on kadonnut se nauttiminen ja fiilistely. Tarkoitus olisi saada arkipäivään takaisin se hyvä olo.

Joku aika sitten jäin tuijottamaan mainoksen naista, joka makasi kauniisti ruskettuneena, hyvässä fyysisessä kunnossa hiekkarannalla. Ja mä ajattelin siinä sivua kääntäessäni, että mä haluaisin olla tollainen. Jes, nyt alkoi kuulostamaan tosi syvälliseltä. Ei vaan, se mitä mä näin tuon lisäksi, oli se tunnelma siitä, että sillä oli hyvä olla ja se nautti elämästä ja siitä hetkestä. Se ajatus jäi kaihertamaan mieleen ja viime viikon ryvettyäni jossain flunssan ja väsymyksen rajapinnassa, päätin, että nyt se loppui. Mäkin haluan olla se nainen siellä rannalla.

Ja mitäs sitten?

Se mitä mä en aio tehdä, on joku murhaava elämäntaparemontti, kaikki mulle heti nyt-tyyliin. Mä en lähde enää siihen, "haluan painaa sen ja sen verran". Ei toimi, nähty on. Monta kertaa. Mä en aio millekään superdieetille.

Se, mitä mä taas aion itseni eteen tehdä, on löytää se mulle sopivin tapa handlata tämä arki niin, että siitä jaksaa nauttia. Omalla kohdallani se tarkoittaa parempaa ruokavaliota, parempaa fyysistä kuntoa ja mä haluan tuntea, että se mitä mä teen, on se mun juttu tehdä asioita. Silloin kun mä olen kunnossa, niin silloin pystyy antamaan itsestään muillekin.

Se, mitä mä olen nyt, niin mä olen vähän rikki. Matkalla. Kuulostaa siltä, että mä olen masentunut. Enkä ole, väsynyt vain. Mä olen ihan ok fyysisessä kunnossa ja syön ihan about terveellisesti, mutta näihinkin haluan löytää sen tasapainon ja sen mun jutun. Ettei ne tunnu suorittamiselta. Sen fiiliksen, että mitä mä teenkin, tuntuu oikealta, siltä mun jutulta.


Kommentit